Henry Taavitsainen
lokakuu 2016

People first

Mainostoimistot – rehellisyyden nimissä, myös me – asiakkaineen syyllistyvät usein muiden ihmisten aliarvioimiseen. Ideoita pyöritellessämme pohdimme, ymmärtävätkö kuluttajat varmasti mainontaamme upotetut viestit ja merkitykset haluamallamme tavalla. Toteutusvaiheessa karsitaan ideasta varmuuden vuoksi vielä viimeinenkin särmä ja erottuvuus, ettei kukaan vahingossakaan ärsyynny. Ja kun lopputulos ei sitten puhuttele eikä tuota toivottuja tuloksia, syytetään tyhmää asiakasta.

Sen sijaan, että miettisimme turhaan kuinka kuluttajat ymmärtävät meitä, markkinoinnin suunnittelijoiden tehtävä on kysyä, kuinka me ymmärrämme kuluttajia. Mainostoimistona tärkein tehtävämme on näet tunnistaa asiakkaan ongelmat ja tarpeet ja yksinkertaistaa ne helposti sisäistettävään muotoon.

Ratkaisu ongelmaan voi tietenkin olla yritysidentiteetti brändituoksuineen ja -äänineen, kadulle jalkautettu flash mob -isku, sivuston sisällön ja rakenteen optimointi hakukoneroboteille, SoMe-strategia, applikaatiopohjainen palvelu, kärkimediakierros, lippulappu, tai ihan mitä tahansa muuta mainostoimiston tarjontaan kuuluvaa, jota olemme tähänkin asti tehneet.

Mutta se ongelma. Asiakkaamme eivät ole brändejä tai yrityksiä, eivätkä kuluttajat ostokäyttäytymisen, kyselyvastausten tai demografisten tekijöiden mukaan määriteltyjä keskiarvoja. Tutkimuksilla ja analytiikalla saadaan kerättyä juuri sellaisia vastauksia ihmisten tarpeista ja käyttäytymisestä kuin halutaan, valitettavasti ne harvoin vastaavat todelliseen tarpeeseen. Suurimpana haasteena on siis oikeiden kysymysten esittäminen ja kuluttajien tunteminen inhimillisine tarpeineen ja vaikuttimineen.

On aika siirtyä content first, design first tai mobile first -ajattelusta People first -lähestymiseen. Sillä luovuutta ja toteutusta enemmän viestinnässä, myös markkinointiviestinnässä, on kyse ihmisten kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä.

100% of customers are people. 100% of employees are people. If you don’t understand people, you don’t understand business.

Simon Sinek

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector