Henry Taavitsainen
joulukuu 2016

Dataa vai dadaa?

Tiedon määrä, monipuolisuus ja sen keräämisen nopeus kasvavat vauhdilla. Tunnemme hyvin yksityiskohtaisesti paitsi asiakkaidemme, myös potentiaalisten sellaisten tarpeet ja käyttäytymisen sekä kilpailijoiden toimenpiteet.

Suurin ongelma ei ole enää vuosiin ollut tiedon puute, vaan sen järkevä hyödyntäminen. Tarkinkaan kartta ei auta määränpäähän pääsemisessä ilman selkeää näkemystä siitä minne ollaan menossa tai missä tällä hetkellä ollaan. Ilman kartanlukutaitoa datasta tulee dadaa, sattumanvaraista ja päämäärätöntä tuuliajolla ajelehtimista.

Jos et tiedä minne olet menossa, mikä tahansa tie vie sinne.

Lewis Carroll, Liisa ihmemaassa

Kerätyn tiedon ja sen perusteella tehtävän personoinnin tarkoitus on tarjota käyttäjälle entistä hyödyllisempää ja paremmin palvelevaa sisältöä. Tieto ihmisen sijainnista, perhestatuksesta tai hänen autonsa merkistä ja mallista ei yksin auta rakentamaan kovin syvällistä kuvaa hänen elämäntilanteestaan ja kiinnostuksen kohteistaan, ellei yhtälöön lisätä tilannetajua, aitoa ymmärrystä ja oikeaa ajoitusta.

Juuri viime viikolla uuden auton ostaneelle asiakkaalle ei kannata lähettää tarjousta samanmerkkisestä autosta, eikä vastikään tilavampaan asuntoon muuttaneelle ole järkevää tyrkyttää muita saman alueen asuntoja tai lainatarjousta. Sen sijaan saattaa olla perusteltua tutkia syitä auton- tai asunnonvaihdon taustalla ja mahdollisesti tarjota niihin liittyviä oheistuotteita tai palveluita. Kyseiseen automalliin sopivalle lastenistuimelle, samanväriselle leikkiautolle tai lähialueen leikkipuistolle saattaa hyvinkin olla kysyntää lähitulevaisuudessa.

Kerätty tieto kertoo mitä asiakas on tehnyt, onnistunut personointi sen sijaan on todennäköisyyslaskentaa ja ennustamista. Siihen riittää, että asiakkaita kuunnellaan, ymmärretään mitä he haluavat ja tarjotaan hänelle tarpeita vastaava ratkaisu, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

dataa_vai_dataa

Dada-liikkeen ja surrealismin perillinen, vuosina 1957-72 vaikuttanut Kansainväliset Situationistit (SI) oli tunnettu ”psykomaantieteellisistä kokeiluistaan”. Eräässä tunnetuimmista performanssissaan SI:n jäsenet suunnistivat Saksan maaseudulla Lontoon metrokartan avulla. Taiteilijaryhmän tavoitteena ei kuitenkaan ollut johonkin pääsy, vaan tuloksellisen tekemisen sijaan päämääränä oli dérive, heittäytyminen tuuliajolle ennalta-arvaamattomien reaktioiden varaan.

Lähes yhtä absurdia kuin markkinointiviestin kohdentaminen pelkän asuinpaikan tai automerkin perusteella.

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector