Henry Taavitsainen
joulukuu 2016

Mainostoimiston tärkein työkalu

I keep six honest serving-men (They taught me all I knew); Their names are What and Why and When and How and Where and Who.

– Rudyard Kipling, The Elephant’s Child, 1902

Mitkä ovat mainostoimiston tärkeimmät työkalut? Ei, en tarkoita Powerbookia, Photoshopia tai myyntisuppiloa. Enkä myöskään Slackiä, Basecampia tai lukuisia muita tiedonkulkua, projektinhallintaa, myyntiä ja tuotantoa nopeuttavaa työkaluja, vaikka ne kaikki toki helpottavatkin luovien ratkaisujen synnyttämisprosessia.

Mainostoimiston tärkein tehtävä ei nimittäin ole synnyttää luovia ratkaisuja. Päinvastoin, väitän, että sen tärkein tehtävä on keksiä parempia ongelmia. Ilman oikeaa ja selkeästi rajattua ongelmaa toimivan ratkaisun löytäminen nimittäin on lähes mahdotonta muuten kuin hyvällä tuurilla.

Marketing identifies unfulfilled needs and desires. It defines, measures and quantifies the size of the identified market and the profit potential. It pinpoints which segments the company is capable of serving best and it designs and promotes the appropriate products and services.

Philip Kotler

Parempien ongelmien löytämisen tärkeimmät työkalut eivät ole konversiopikselit, big data, ROI- ja KPI-mittarit tai erilaiset prosessikaaviot. Kaikkein tärkein väline on kolme strategista kysymystä, jotka jokainen kolmevuotiaskin hallitsee kadehdittavan hyvin.

Mitä?
Kenelle?
Miksi?

Kaikki muu, myös ne luovat ratkaisut, on noiden kolmen kysymyksen jatkuvasta toistamisesta ja sitä seuranneesta asiakas- ja kohderyhmäymmärryksestä syntyvä sivutuote.

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector