Henry Taavitsainen
helmikuu 2017

Start with why Wow!

Ensin suunnitellaan tarkasti mitä tehdään ja viilataan tekniset yksityiskohdat huippuunsa. Listataan tuotteen ominaisuudet mahdollisimman insinöörimäisesti ja neutraalisti, ylisanoja varoen. Parhaassa tapauksessa saatetaan myös esittää, kuinka prosessi toimii, hillityn intohimottomasti tietenkin, ettei vahingossakaan erotuta kilpailijoista. Sillä kyllähän hyvä tuote – tietenkin riittävän edulliseksi hinnoiteltuna – myy itsensä ilman turhia sloganeita, värikkäitä pakkauksia tai viilattuja logon välistyksiä.

Näinhän markkinointiprosessi Suomessa perinteisesti toimii. Keskitytään tuotteeseen ja sen toiminnallisuuksiin, asiakas ja hänelle tarjottava hyöty unohtaen. Sitten manaillaan, kuinka tyylikkäästi ruotsalaiset hoitavat tuotteistamisen ja miksei meillä osata markinoida.

Mutta emme me asiaa kauhistelevat ja kömpelön insinöörimäiselle viestinnälle naureskelevat markkinointi-ihmiset ole sen kummempia. Myös suurin osa mainostoimistoista myy itseään hyvin tuotelähtöisesti, kummallisia trendisanoja ja teknisiä ratkaisuja myyntiargumentteina käyttäen. Mihin ihmeeseen unohdimme peräänkuuluttamamme palvelun ja asiakaskokemuksen?

Simon Sinek havainnollisti mainiossa ”Start with why” TEDx -talkissaan, kuinka menestyneimmät ja massasta parhaiten erottuvat yritykset – Apple usein mainittuna esimerkkinä – tarjoavat ensimmäiseksi vastauksen kysymykseen miksi. Mikä on toimintamme perimmäinen tarkoitus, miksi olemme olemassa.

People don’t buy what you do; they buy why you do it.

Simon Sinek

Uskallan kuitenkin väittää, että ”mitä, miten ja miksi” -kysymykset sisältävästä kultainen ympyrä -mallista puuttuu yksi, miksi-kysymystäkin tärkeämpi kerros.

WOW!

Se sekunnin tuhannesosassa mantelitumakkeeseen iskevä ”jokin”, joka on vapauttanut elimistöön aimo annoksen mielihyvähormoneja jo ennen kuin aivokuori on ehtinyt prosessoida ensimmäistäkään ratkaisulähtöistä slogania tai nokkelaa logoa. Ostopäätökset syntyvät tunteella, ei järjellä.

Start with Wow!

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector