Eva Nikkola
helmikuu 2017

Uuh! Instagram uudistui taas!

Instagram uudisti itseään kovalla vauhdilla vuoden 2016 aikana. Samalla palvelu sai kerättyä itselleen yli 600 miljoonaa käyttäjää ja yli 500 000 mainostajaa. Yritysilmeensä uudistamisen lisäksi Instagram julkisti liudan uusia ominaisuuksia, jotka ovat tehneet palvelusta yhä monipuolisemman. Viime vuoden isoin muutos oli Snapchatin tyylinen Stories-osio, johon on sittemmin lisätty mm. mahdollisuus lähettää live-videota.

Tällä viikolla julkaistun uudistuksen ansiosta yhteen Instagram-julkaisuun voi nyt mahduttaa jopa 10 kuvaa tai videota eli käyttäjät voivat luoda pieniä “albumeja” seuraajilleen. Instagramin käyttäjien ei tarvitse enää valita yhtä parasta kuvaa vaan karusellipostaukset antavat mahdollisuuden kertoa esimerkiksi tietystä kokemuksesta tai tapahtumasta laajemmin. Julkaisuun voi toistaiseksi kirjoittaa vain yhden kuvatekstin ja kuvien tai videoiden pitää esiintyä Instagramin klassisessa neliöformaatissa.

Osa käyttäjistä ja yrityksistä on ehtinyt ottaa jo uuden ominaisuuden kokeiluun. Yritykset voivat hyödyntää karusellia luovasti esimerkiksi kertomalla tuotteeseen, asiakasreferenssiin, tiimiin tai tapahtumaan liittyvän tarinan. Ominaisuus on myös erityisen hyvä erilaisten tutoriaalien tai reseptien esittelyssä ja kuvakollaasien korvaajana. Karusellia voi hyödyntää myös pilkkomalla panoraamakuvan useampaan osaan.

Karuselliominaisuus on ollut mainostajille käytössä jo pidempään, mutta uudistuksen myötä myös karusellimainoksiin voi mahduttaa kymmenen kuvaa tai videota entisen kuuden ruudun sijaan. Viime kuussa Instagram ilmoitti, että mainoksia voi jatkossa sijoittaa myös suosittujen Stories-julkaisujen väliin. Yritysprofiilin omistavat pääsevät nykyään myös katsomaan analytiikkatietoja omista Stories-julkaisuistaan.

70 prosenttia Instagramin käyttäjistä seuraa palvelussa ainakin yhtä yritystä. Luo kiinnostavaa sisältöä ja kokeile rohkeasti uusia ominaisuuksia!

Surprise! ? Swipe left on the post above to see more. Starting today, you can share up to 10 photos and videos in one post on Instagram. With this update, you no longer have to choose the single best photo or video from an experience you want to remember. When uploading to your feed, you’ll see a new icon to select multiple photos and videos. It’s easy to control exactly how your post will look. You can tap and hold to change the order, apply a filter to everything at once or edit one by one. These posts have a single caption and are square-only for now. On a profile grid, you’ll notice the first photo or video of a post has a little icon, which means there’s more to see. And in feed, you’ll see blue dots at the bottom of these posts to let you know you can swipe to see more. You can like and comment on them just like a regular post. Even more, you can now share from two to 10 photos or videos in carousel ads. To learn more, read the business blog. Link in bio.

A post shared by Express Your Business' Story (@instagramforbusiness) on

Jaa Artikkeli
Eva Nikkola