Henry Taavitsainen
maaliskuu 2017

Lopetetaan myyminen

Lähes kaikki tuotteita tai palveluita tarjoavat yritykset ilmoittavat tavoitteekseen myynnin lisäämisen ja valtaosa avoimista työpaikoista on erilaisiin myynnin tehtäviin.

Silti myyjät – varsinkin puhelinmyyjät ja ovelta ovelle -myyjät – ovat vuodesta toiseen ammattien arvostuslistan häntäpäässä. Myynti ja myyntihenkisyys ovat monille niskakarvat pystyyn nostavia kirosanoja ja näytöllä loistava puhelinmyyjän numero saa verenpaineen kohoamaan ja hermojärjestelmän aktivoitumaan primitiiviseen pakene tai taistele -tilaan.

Myyjiin verrattuna jopa tv-lupatarkastajat ja parkkipirkot ovat kunniakansalaisia, ulosottomiehestä puhumattakaan.

Miksi ihmeessä yritys sitten haluaa ostaa lisäresursseja tuohon halveksittuun funktioon, joka pahimmillaan heikentää yrityksen imagoa ja saattaa toivotun kanta-asiakkuuden sijaan jopa kehittää ylisukupolvisen boikotin kyseistä brändiä kohtaan?

Niin. Mikä oikein onkaan se myynnin perimmäinen funktio?

Myynnin tarkoitus on tietenkin lisätä kaupankäyntiä, sillä siitä seuraava kassavirta on yrityksen elinehto.
Mutta ei myynnin tarkoitus ole myydä.
Myynnin tarkoitus on auttaa asiakasta ostamaan. Viedä homma maaliin jo ostoaikeensa tehneen asiakkaan kanssa. Clousata diili.

Siksi myyntiä ei voi jättää vain myyjien vastuulle. Kylmäsoitot, hissipuheet ja pitchauspowerpointit eivät ole paras keino myynnin ja kassavirran kasvattamiseen. Köydellä työntämistä järkevämpää on lisätä vetoa narun toiseen päähän.

Meillä on kaksi korvaa ja yksi suu, joten meidän tulisi kuunnella enemmän kuin puhua.

Zenon Kitionilainen

Asiakas ei halua, että hänelle myydään. Myynnin kohteeksi joutuessaan hän on sosiaalisessa alastatuksessa ja pyrkii kaikin keinoin eroon tukalasta tilanteesta. Mutta hän nauttii lisääntyneestä vallasta saadessaan itse tehdä ostopäätöksen, tultuaan tietysti ensin autetuksi ja palvelluksi. Kuuntelemalla ja kysymällä saa selville mitä apua asiakas tarvitsee ja haluaa ostaa. Apua on myös ohjata toisaalle, jos ei itse pysty auttamaan.

Lopetetaan siis tuputtava myyminen. Lisätään sen sijaan ostamista tukevaa ja auttavaa asiakaspalvelua ja markkinointia, joka lopulta tekee myynnin totutussa merkityksessään tarpeettomaksi ja toivottavasti nostaa myyntihenkilöiden arvostuksen ansaitsemalleen paikalle, opettajien ja sairaanhoitajien jälkeen.

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector