Henry Taavitsainen
huhtikuu 2017

Kerjätkäämme ongelmia

Me markkinointi-ihmiset olemme hyviä keksimään luovia ratkaisuja. Ideointi, suunnittelu – tai millä nimellä tyhjänpäiväistä oleiluamme kutsummekaan – on mukavaa ajanvietettä, josta kaiken lisäksi maksetaan kohtalaisen hyvin. Olemme myös melko hyviä perustelemaan ja myymään omia ajatuksiamme.

Mutta kumpikaan, ratkaisujen keksiminen tai niiden myyminen, ei ole markkinoinnin ydintehtävä. Kaikkein tärkeintä on kysyä oikeita kysymyksiä ja tunnistaa ongelma.

 

Asiakkaan briiffi ei ole sama kuin ongelmanmäärittely. Asiakas ei aina toimeksiantoa tehdessään tiedä mitä hän haluaa, sitä ratkaisua kun ei välttämättä ole vielä keksittykään. Myöskään tutkimuksilla tai kyselyillä ei päästä todellisen ongelman ääreen, sillä niihin vastataan kokemuksen – siis jo olemassaolevan perusteella. Tyypillinen asiakas haluaa samaa kuin aina ennenkin, mutta hieman nopeammin ja pikkusen halvemmalla.

Usein hän kuitenkin osaa kertoa, mikä nykyisessä ratkaisussa on vikana, tai lähestyä ongelmaa kiertoteitse, tavoitteen ja sen saavuttamista hankaloittavan esteen kautta.

Sana “ongelma” koetaan usein pelottavana, joten se yritetään kiertää tai pukea miellyttävämpään muotoon, kuten “haaste”.

Älkäämme kuitenkaan pelätkö ongelmia, sillä tarvitsemme niitä. Mitä isompia, sen parempi.

Ongelmien löytäminen ei kuitenkaan ole helppoa, välillä niitä täytyy oikein kerjätä.

If I had an hour to solve a problem I’d spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions.

Albert Einstein

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector