Henry Taavitsainen
toukokuu 2017

Markkinoinnin uusi testamentti

Maailma muuttuu – mitä tekee markkinointi?

Se, mikä vielä hetki sitten oli oppikirjojen malliesimerkkien mukaista markkinoinnin ilosanomaa, on tässä maailmassa ärsyttävää spämmiä. Markkinoinnin profeettojen sukupolvien ajan julistamilla teeseillä ja totuutena hyväksytyillä opeilla toteutettu mainos jättää tämän ajan asiakkaan välinpitämättömäksi.

Pahimmassa tapauksessa yritys- tai tuotekeskeinen sanoma, huonosti kohdistettu viesti tai harkitsematon somepäivitys voivat kivittää vuosikymmenten pitkäjänteisen brändityön.

Uuden ajan markkinointi tarjoaa hyödyllistä tietoa, palvelua ja tunne-elämyksiä. Se tunnistaa ongelmia – jopa tiedostamattomia sellaisia – ja tarjoaa lisäarvoa tuovan ratkaisun juuri oikeaan aikaan.

The best marketing doesn’t feel like marketing

Tom Fishburne

Nykyaikaisen markkinoinnin kymmenen käskyä:

 

1.
Asiakas on herra ja kaikkivaltias lapsiruhtinas. Mutta hän maksaa sinun palkkasi – mikäli on armollinen.

2.
Asiakasta ei kiinnosta sinun tuotteesi tai palvelusi, hän on kiinnostunut vain itsestään.

3.
Sinunkin täytyy olla kiinnostunut asiakkaastasi, tuntea hänet ja ymmärtää hänen ongelmansa.

4.
Jos asiakas ei itse tunnista ongelmaansa, häntä ei kiinnosta ratkaisuehdotuksesikaan.

5.
Asiantuntija on uusi myyjä. Hänen tärkein tehtävänsä on asiakkaan ongelman tunnistaminen, avun tarjoaminen ja nöyrä palveleminen, ei ratkaisuehdotuksen tyrkyttäminen.

6.
Ennen kuin asiakas hyväksyy ratkaisuehdotuksesi, sinun täytyy voittaa hänen luottamuksensa.

7.
Ole kiinnostava. Luottamus lunastetaan lopulta teoilla ja faktoilla, mutta mielenkiinnon herättämiseksi vaaditaan tunteita ja mainetta.

8.
Brändi ei ole sama asia kuin nimi, logo tai väri. Brändi on yhtä kuin maine.

Your brand is not what you say it is. It’s what they say it is

Marty Neumeier

9.
Myös maine täytyy ansaita. Sinä et itse hallitse mainettasi, asiakkaasi määrittävät sen kaiken sen perusteella mitä teet tai jätät tekemättä.

10.
Toteutunut kauppa ei ole päämäärä, vaan sivutuote asiakkaan onnistuneesta palvelemisesta.

The best marketing strategy ever: Care

Gary Vaynerchuck

Aamen.

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector