Henry Taavitsainen
kesäkuu 2017

Brändit ovat saatanasta

Yrityksistä, varsinkin suurista, monikansallisista brändeistä, kuulee usein puhuttavan negatiivisin säänensävyin. Aivan kuin tunnetut ylikansalliset toimijat olisivat syypäitä kaikkiin maailmassa vallitseviin epäkohtiin.

Totuus on kuitenkin päinvastainen.

Enkä nyt tarkoita pelkästään sitä, kuinka vapaa markkinatalous on muutamassa vuosikymmenessä nostanut satoja miljoonia ihmisiä äärimmäisestä köyhyydestä keskiluokkaan, vähentänyt lapsikuolleisuutta ja lisännyt tasa-arvoa kaikkialla maailmassa.

Sana symboli juontaa juurensa kreikankieliseen sanaan symbolon (σύμβολον), yhteen heitetty tai yhdessä sovittu. Aate, mielikuva tai asia ja sitä vastaava vertauskuvallinen tunnus – ei välttämättä pelkästään kuvallinen, vaan myös esimerkiksi kielellinen – on symbolissa yhdistynyt erottamattomaksi kokonaisuudeksi

Nimi on siis tietyn henkilön symboli, kirjain äänteen, logo yrityksen ja lippu tietyn maan, urheilujoukkueen tai vaikkapa järjestön tunnusmerkki. Pelkistetty allegoria, jossa jotakin asiaa tai merkitystä kuvataan toisen asian kautta.

Keskiajalla ristiretkien aikaan perustettua Temppeliherrain ritarikuntaa pidetään syystäkin ensimmäisenä monikansallisena liiketoimintaa harjoittaneena organisaationa. Muutamassa vuosikymmenessä temppeliritarien vaikutusvalta ja vauraus kasvoi räjähdysmäisesti ja pyhiinvaeltajien suojelemisen ja uskonnon puolesta sotimisen ohessa järjestö muun muassa toimi aikakautensa suurimpana matkanjärjestäjänä ja loi lisäksi perustan nykyiselle pankkilaitokselle.

Tietenkin kasvun perustana oli vahva brändi; laajalle levinnyt maine, sekä liikemerkki, temppeliherrojen risti, joka symboloi järjestön vahvasti hengellistä peruslupausta ja päihitti tunnettuudessaan nykyajan kultaiset kaaret tai omenalogon.

Ja Herra pani Kainiin merkin, ettei kukaan, joka hänet kohtaisi, tappaisi häntä.

1. Moos. 4:15

Suunnattoman vallan ja menestyksen myötä suhtautuminen Temppeliherrain ritarikuntaan muuttui kuitenkin kielteisemmäksi ja kasvoi lopulta avoimeksi vainoksi, aivan kuten kritiikki monia nykyajan suuryrityksiä kohtaan. Järjestön nimi tunnuksineen sai yleisön keskuudessa uusia merkityksiä ja lopulta Temppeliritarien brändi koki Sunny Car Centerin kohtalon – maineen tahriintumisen, lukuisia oikeudenkäyntejä ja fyysisen symbolin palasiksi purkamisen.

Etymologisesti symbolin vastakohta on Diabolos, erilleen revitty, eksytetty. Paholainen.

Brändit eivät siis ole saatanasta, päinvastoin.

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector