Henry Taavitsainen
kesäkuu 2017

Haluatko tietää tarkan kuolinaikasi?

Käytännössä jokainen liikkeemme digitaalisessa ympäristössä jättää jonkinlaisen jäljen ja auttaa rakentamaan hyvinkin tarkkaa kuvaa paitsi siitä, miten olemme tähän mennessä toimineet, myös ennakoimaan tulevaa toimintaamme.

Ostokäyttäytymisemme ja selainhistoriamme perusteella kerätyn tiedon, verkkoon kytketyistä laitteista saatavan reaaliaikaisen datan ja miljoonista muista ihmisistä kerättyjen tilastojen pohjalta mallintamalla meille pystytään kohdentamaan hyvinkin tarkasti tarpeitamme ja mieltymyksiämme vastaavaa tarjontaa.

Markkinoija saattaa tunnistaa, että olet raskaana ennen kuin lähipiirisi tai sinä itse olette asiasta tietoisia, ja kohdistaa viestinsä täysin elämäntilanteesi mukaan optimoituna. Tulevaisuudessa algoritmit voivat kenties ennustaa jopa tarkan kuolinhetkesi.

Oikea tuote oikeaan aikaan, oikeassa paikassa – eikö lähes telepaattiselle tasolle yltävän kohderyhmäymmärryksen ja asiakkaan kanssa samalla taajuudella väreilevän viestinnän pitäisi olla jokaisen yrityksen unelma?

If Men are from Mars and Women are from Venus, and you can speak Venusian, the world can be yours.

Elokuvasta What Women Want

Tai sitten ei. Tietenkin asiakkaiden tunteminen ja heitä ohjaavien motiivien ja tarpeiden tunnistaminen on liiketoiminnassa kaiken avain, mutta kerjätessään massojen hyväksyntää, pyrkiessään miellyttämään mahdollisimman monia ja saalistaessaan epätoivoisesti klikkauksia, markkinoija pelaa varman päälle.

Turvallista, mutta tappavan tylsää. Sekä viestin vastaanottajalle, että pidemmän päälle myös sen lähettäjälle. Mitä vähemmän vaihtoehtoisia näkemyksiä joudumme kohtaamaan, sitä tyhmempiä ja turtuneempia meistä tulee.

Elämyksellisyys edellyttää riskejä ja yllätyksiä

Kohteensa mukaan räätälöity viesti syventää kohdeyleisönsä olemassaolevaa tietoa, asenteita ja sosiaalista verkostoa, vahvistaa hänen pientä kuplaansa. Mutta lopputulos on usein niin laskelmoitu ja ennalta-arvattava, ettei se enää puhuttele ketään eikä herätä yleisössään minkäänlaisia tunteita. Pelkkää ilmaa, kuten ympäröivä kuplakin.

Olemassaoleviin tarpeisiin vastaaminen ei riitä, täytyy myös osata luoda uusia.

It is no longer enough to satisfy your customers. You must delight them.

Philip Kotler

Erottuvuuteen vaaditaan säröä ja suunnittelemattomia virheitä, odottamattomia sivupolkuja ja ravisuttavaa ristiriitaa. Aidosti mieleenpainuvimmat ja kiinnostavimmat asiat, joista myös kerrotaan eteenpäin, tulevat vastaan sattumalta, eivät algoritmin suosittelemana. Ne saattavat myös herättää ärsytystä – jopa pelkoa tai raivoa – mutta hyvä niin, sillä ilman kovaäänisiä vastustajia ei ole myöskään vahvan brändin kannalta elintärkeitä intohimoisia kannattajia.

You have enemies? Why, it is the story of every man who has done a great deed or created a new idea. It is the cloud which thunders around everything that shines. Fame must have enemies, as light must have gnats. Do not bother yourself about it; disdain. Keep your mind serene as you keep your life clear.

Victor Hugo

Klikkauksia ja näyttökertoja käytetään markkinoinnin mittareina, koska niitä on helppo mitata. Luovuudelle ja sen herättämille mielikuville tai tunnereaktioille ei sen sijaan ole olemassa selkeitä mittareita. Juuri jälkimmäiset ovat kuitenkin juuri brändin synnyttäviä ja määrittäviä asioita.

Kaavat kangistavat – lopullisesti

Kirjassaan The Experience Economy B. Joseph Pine ja James Gilmore toteavat, että kehittyneet markkinataloudet ovat siirtymässä palvelutaloudesta elämystalouden aikakauteen, jossa lähes kaikkeen kannattaa liittää elämyksellisyyttä, mikäli mielii yrityksensä selviävän hengissä.

Elämyksellisyyden siemen istutetaan rohkeudella, aitoudella ja luovalla, uudella ajattelulla.

Matemaattiset kaavat ja keinoäly eivät vielä toistaiseksi kykene ennustamaan tarkkaa kuolinhetkeä, mutta voin kertoa, että pelkästään niihin turvautuvalle markkinoijalle kuolonkankeus tulee koittamaan ennenaikaisesti tylsyyden ja unohduksiin painumisen muodossa.

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector