Matti Virtanen
marraskuu 2017

UI-suunnittelu ja pakan uudelleenjako

UI-suunnitteluun soveltuvien ohjelmien suhteen ei ole pitkään aikaan tapahtunut isoja muutoksia. Pöydässä on oikeastaan ollut jo pitkään kaksi isoa peluria, Adoben Photoshop ja hollantilaisen Bohemian Codingin vuonna 2010 julkaisema Sketch. Kuvankäsittelyohjelmaksi alun perin kehitetty ja sittemmin jonkinlaiseksi joka suuntaan sohivaksi Frankensteinin hirviöksi muuttunut Photoshop on edelleen kelpo leiskatyökalu ja monipuolisuudessaan sille ei edelleenkään löydy vertailukohtia. Ongelmaksi on muodostunut, että itse verkkopalveluiden muututtua entistä laajemmiksi, on Photoshop auttamatta jäänyt liian kömpelöksi työkaluksi monessakin suhteessa. Tähän huutoon on osannut vastata Sketch, jonka ansiosta suunnittelijat ovat voineet toteuttaa mammuttimaisiakin produktioita ilman pelkoa koneen ylikuumenemisesta ja kovalevyn sulamisesta.

Sattumalta aivan viime aikoina pöytään on istahtanut kaksi uutta ja varsin varteenotettavaa tahoa. Pitkään beta-vaiheessa viihtynyt Adobe XD (Experience Design) sai ensimmäisen varsinaisen versionsa 14.11. Tämän lisäksi verkkopalvelujen prototypointityökaluistaan tuttu InVision ilmoitti yllättäen julkaisevansa tammikuussa 2018 täysverisen suunnitteluohjelman InVision Studion. Panokset ovat siis harvinaisen kovat ja useammassakin pöydänkulmassa vilkuillaan korttien takaa vastapuolen suuntaan. Kenelle pelimerkkejä alkaa kasaantumaan, vaihtaako joku taktiikkaansa lennosta tai putoaako joku vanhoista pelureista tyystin pois?

InVision Studio luottaa tummaan käyttöliittymään.

Adobe XD näyttää harmaan taustavärinsä myötä enemmän Sketchiltä.

Mitä ässiä uusilla haastajilla sitten hihoistaan löytyy? Molemmat ohjelmat muun muassa lupaavat mahdollisuuden toimivan prototyypin luomiseen ohjelman sisällä siinä missä ennen valmiit leiskat on pitänyt viedä erikseen esimerkiksi InVisioniin. Tämä on ollut jossain määrin kankea työtapa, koska muutosten myötä prosessi menee helposti pallotteluksi suunnitteluohjelman ja InVisionin välillä. Sketchillä prototypointi on toki onnistunut Craft-lisäosan avulla, mutta XD:n ja varsinkin InVision Studion kohdalla on syytä odottaa vielä jouhevampaa ja monipuolisempaa prototyypin rakentamista itse ohjelmalla.

Animoinnit ovat olleet Googlen vuonna 2014 julkaisema Material Design tyylikielen myötä varsinkin mobiilikäyttöliittymissä olennainen osa käyttäjää ohjaavaa kokemusta. InVision Studion esittelemien laajojen animointimahdollisuuksien myötä erilaiset siirtymäefektit ja hienovaraiset häivytykset tulevat luultavasti entistä enemmän yleistymään. Tämän tyylisestä verkkosivusta voidaan hyvänä esimerkkinä pitää vaikkapa Don & Brancon suunnittelemaa Fair Factorya. Myös Adobe XD kykenee animaatioefekteihin, mutta ei aivan yhtä pitkälle vietynä kuin tulevalla kilpailijallaan. Luultavasti kuitenkin Adobella on katsottu InVision Studion hieno promovideo, joten kenties tähän asiaan voidaan odottaa päivityksiä joskus lähitulevaisuudessa.

Noin yleisesti molemmilla ohjelmilla tulee olemaan hyvin monta samankaltaista ominaisuutta. Näitä ovat muun muassa reaaliaikainen editointi samaan dokumenttiin useamman henkilön toimesta, suunniteltujen elementtien helppo monistettavuus sekä responsiivista suunnittelua on suoraviivaistettu. XD:n kohdalla vielä toistaiseksi käyttökokemusta haittaa kolmannen osapuolten lisäosien puuttuminen ja tästä syystä esimerkiksi perus Bootstrap-gridin luominen suunnittelutiedostoon ei ole yksiselitteisen helppoa. Tähän ongelmaan Adobe on kuitenkin luvannut korjausta mahdollisimman pian.

Kuka sitten putsaa pöydän, kun kaikki kortit on katsottu? Adobe teki selvän linjavedon jakaessaan Photoshopin ja XD:n omiksi poluikseen ja mikäli käyttäjät tosissaan löytävät XD:n, tulee Photoshop kenties palaamaan lähemmäksi alkuperäistä käyttötarkoitustaan. XD:n puolesta puhuu, että sen voi ottaa käyttöön Adoben Creative Cloud -lisenssillä, joka kaikista suunnittelutoimistoista löytyy muutenkin. InVision Studio tuntuu videopromojen perusteella tarjoavan jotain sulavuutta, mihin muut ohjelmat eivät tällä hetkellä pysty, joten yhdistettynä hallitsevaan asemaan prototypoinnin saralla uskallan sysätä ennakkosuosikin paineet sille. Sketchillä on jo uskollinen kannattajakuntansa, joka ei aivan hetkisessä hylkää suosikkityökaluaan. Vaarana kuitenkin on, ettei se pysy kehityksessä mukana ja ajan myötä menettää jalansijaansa. Sketchin tuleekin reagoida kilpailijoidensa siirtoihin varsin nopeasti tai muuten se muistetaan ohjelmana, jolla kerran oli kaikki valttikortit hallussaan, mutta onnistui silti häviämään pelin.

Jaa Artikkeli
Matti Virtanen // Making the logo bigger