Henry Taavitsainen
tammikuu 2018

Hyvällä briiffillä – vai hyvällä tuurilla? (avoin kirje mainostoimiston asiakkaalle)

Markkinoinnin ainoa tehtävä on lisätä tuotteiden ja palveluiden kysyntää. Hyvin toteutettuna markkinointi on siis investointi, joka lisää myyntiä. Kuinka pakollisena kulueränä usein pidetty markkinointi sitten käännetään kannattavuutta parantavaksi sijoitukseksi?

Tiedon vastakohta ei ole tietämättömyys, vaan oletus.

Yksi tärkeimmistä markkinoinnin lopputulokseen vaikuttavista asioista on toimeksianto, sillä sen tarkoituksena on tehdä mainostoimistoyhteistyöstä kannattava investointi. Fiilispohjalta tehtyihin toimeksiantoihin ja musta tuntuu -perusteluihin sen sijaan saa yleensä samalla menetelmällä tehtyjä tuotoksia, joiden tuloksetkin ovat vähän mitä sattuu tulemaan. Täysin tuurista kiinni. Välillä saattaa osua napakymppiin, mutta todennäköisemmin asiakas vain menettää rahaa ja luottamuksen mainostoimistoon ja suunnittelijaväki puolestaan turhautuu päämärättömään puuhasteluun.

Huonosti toteutettu markkinointi on turha menoerä

Jos mainostoimiston suunnittelija esittää asiakkaalleen tämän egoa haastavia tai suorastaan tyhmältä tuntuvia kysymyksiä, on asiakkaan vain syytä olla onnellinen. Kyseenalaistaminen on nimittäin merkki siitä, että toimiston väki suhtautuu työhönsä ja asiakkuuteensa kunnianhimoisesti. Mainostoimiston tärkein tärkein tehtävä ei ole synnyttää luovia ratkaisuja, vaan keksiä parempia ongelmia.

Joten, ennen tapaamista mainostoimiston kanssa, mieti tarkasti miksi ihmeessä haluat sen esitteen, logon, verkkokaupan, adwords-kampanjan tai mitä ikinä oletkaan tilaamassa? Kenelle se on suunnattu? Mitä sen avulla pitäisi saada aikaan ja kuinka ajattelit mitata tulosten toteutumista?

Alla vielä muistilista auttamaan hyvän briiffin laatimisessa.

Tavoitteet

Minkälaisen viestin haluat saada perille? Miksi? Millä aikavälillä?

Perustiedot tuotteesta tai palvelusta

Mikä tuote on, mitä se maksaa, mistä sitä saa. Ja ennen kaikkea, mitkä ovat sen hyödyt kuluttajalle

Kohderyhmä

Mikä on tuotteesi tai palvelusi asiakkaiden demografia? Minkälainen on heidän ostokäyttäytymisensä?

Merkittävimmät kilpailijat

Mitkä tuotteet tai palvelut kilpailevat samoista asiakkaista. Kuinka ne eroavat omastasi?

Aikataulu

Millä aikataululla projekti pitää saada valmiiksi? Kuinka paljon omaa aikaa olet valmis käyttämään kommentointiin ja yhteydenpitoon?

Budjetti

Avaa ja perustele mahdollisimman tarkasti, kuinka paljon olet valmis sijoittamaan markkinointiin. Muista, että markalla saa markan palvelua.

Tavoitteiden mittaus

Miten asetettuja tavoitteita ja projektin onnistumista voidaan mitata? Kuinka oppeja voidaan hyödyntää tulevissa projekteissa?

Tietenkin voit tilata sen esitteen tai banderollin miettimättä moisia epäolennaisuuksia, varsinkin jos tilikausi lähestyy loppuaan ja loppuvuoden budjetti on kertakaikkiaan pakko saada haaskattua mihin tahansa etäisesti markkinoinnilta haiskahtavaan.

Mutta älä ihmettele, mikäli lopputulos on toteutukseltaan tyylitön ja huonosti ketään puhutteleva ja kasvuun budjetoimasi markkinointisarake muuttuukin taseessa kulueräksi.

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector