Aino Yrjänä
kesäkuu 2018

Kuusi syytä, miksi AdWords-kampanjasi eivät tuo kauppaa

Hakusanamainonta porskuttaa vuodesta toiseen kärkisijoilla digimarkkinoijan perustyökalujen listalla eikä ihme; AdWords on yhä yksi verkon tehokkaimmista mainosalustoista. Monesti hakusanamainontaa myydään suurilla lupauksilla, jotka eivät aina lunastakaan odotuksiaan. Tuottamattomaan mainostiliin on olemassa lukematon määrä mahdollisia syitä, alla esiteltynä niistä muutama.

Miksi AdWords-kampanjasi eivät tuo kauppaa? - Don & Branco

  1. Mainostat väärillä avainsanoilla

“Avainsanojen valinta, ei kai se niin vaikeaa voi olla?” tuumaa lähes jokainen AdWordsia ensimmäistä kertaa duunatessaan. Myöhemmin selviää, että oikeita tavoitteita edistävien avainsanojen löytäminen ei olekaan lasten leikkiä. Usein mainostetaan liian laajoilla sanoilla, jotka tavoittavat vääränlaisia kävijöitä ja kutistavat kukkaroa turhaan.

Ostomatkan eri vaiheet kannattaakin huomioida myös AdWordsissa. Pohdintavaiheessa olevia voi ohjata sisältöihin: esimerkiksi “parhaat lomakohteet 2019” etsivä haluaa todennäköisesti lukea eri lomavaihtoehdoista artikkelin muodossa, kun taas “lapsiperheen pakettimatkat thaimaa 2019” googlettava on luontevaa ohjata tuotesivulle.

  1. Mainostilisi rakenne on epälooginen

AdWords-tilin rakentaminen ilman selkeää logiikkaa on kuin talon rakentaminen pelkkää jeesusteippiä hyödyntäen. Looginen tilirakenne mahdollistaa sujuvan kampanjanhallinnan ja sivaltavan tarkat mainosryhmät ja mainokset, jotka puhuttelevat oikeita ihmisiä oikeaan aikaan. Kun tiedät, millä avainsanalla kannattaa mainostaa ja mainoksesi on paras vastaus käyttäjän hakuun, alkaa tuloksiakin tapahtua.

  1. Unohdit – tai hutiloit – mainoslaajennukset

AdWords-mainoksia ei ole tekstimäärällä pilattu, ja monelle on hankalaa saada tiivistettyä viestinsä parille tekstiriville. Mainoslaajennusten avulla mainostekstiä voi täydentää esimerkiksi sivulinkeillä, huomioteksteillä, arvosteluilla, kivijalkaliikkeen sijainnilla tai puhelinnumerolla. Sopivilla laajennuksilla mainoksesta saa paitsi myyvemmän, myös enemmän hakutulossivulla tilaa vievän.

Toisin kuin usein ajatellaan, ei riitä, että teet yleiset mainoslaajennukset jotka klikkailet joka mainoksen kylkeen. Parasta on tehdä mainosryhmäkohtaiset laajennukset, jotka puhuttelevat juuri sen mainosryhmän avainsanoilla etsivää.

  1. Laskeutumissivusi ei kiinnosta ketään

Usein innokas AdWords-markkinoija unohtaa, että käyttäjän saaminen sivulle on vasta yksi vaihe matkalla tavoitteeseen; sen jälkeen käyttäjä pitäisi vielä vakuuttaa siitä, että sivu palvelee hänen tarkoituksiaan ja saada tämä tekemään haluttu asia, kuten uutiskirjeen tilaus tai tuotteen ostaminen verkkokaupasta.
Jos siis vastaat yhteenkään seuraavista kysymyksistä “ei”, kannattaa katsoa peiliin – ja sivueditoriin:

  • Selviääkö sivulta heti ensisilmäykseltä, mistä siinä on kysymys – mitä myyt tai mistä haluat kertoa enemmän?
  • Vastaako sivun sisältö sitä, mitä käyttäjä on etsinyt?
  • Ohjaako sivu selkeästi seuraavaan askeleeseen, esimerkiksi oston tekoon?
  1. Ajattelet optimoinnin olevan rahan ja ajan hukkaa

Monella tuntuu olevan käsitys, että AdWords-mainonta on set and forget -tyyppinen projekti, jossa kampanjat väkerretään kerran kasaan minkä seurauksena ne takovat rahaa kassaan kaikessa hiljaisuudessa ikuiseen auringonlaskuun asti.

Todellisuudessa AdWords-mainontaan (jos johonkin!) pätee mainonnan iänikuinen, naurettavan yksinkertainen ohjenuora: TESTAA! Ja testaa paljon. Vain testaamalla eri asioita ja kehittämällä kampanjoita jatkuvasti voi saada aikaan kasvua. AdWordsissa on satoja optimointimahdollisuuksia ja testattavia muuttujia, eli tylsää markkinoijalla ei tule.

Pienen budjetin tiliin ei todennäköisesti ole kannattavaa tehdä tuntikaupalla muutoksia, mutta jos AdWordsilla on useamman sadan euron tai yli budjetti, on optimoinnissa pihistely huono idea.

  1. Mielestäsi uudelleenmarkkinointi on ärsyttävää ja/tai turhaa

Uudelleenmarkkinointi mahdollistaa sivustolla vierailleiden ihmisten tavoittamisen senkin jälkeen, kun he ovat jo poistuneet sivulta. Hämmästyttävän moni unohtaa tai ylenkatsoo uudelleenmarkkinoinnin tärkeyden, vaikka todellisuudessa uudelleenmarkkinointi on yksi konversio-optimoinnin tehokkaimmista työkaluista. Ärsyttävää tai ei, uudelleenmarkkinointi toimii ja vastoin yleistä käsitystä, sitä voi myös tehdä tyylillä.

Jos haluat laittaa kampanjasi kerralla kuntoon ja kassakoneen kilisemään (digitaalisesti, tottakai) ota yhteyttä meihin! Soita allekirjoittaneelle +358 50 4646 245 tai lähetä viestiä aino@donbranco.fi, niin jutellaan lisää. Teemme yli 1000€/kk kuluttaville AdWords-tileille veloituksettoman auditoinnin.

 

Jaa Artikkeli
Aino Yrjänä