Aino Yrjänä
kesäkuu 2018

RIP AdWords 2018?

Google ilmoitti 27.06.2018 suurista muutoksista markkinointityökaluihinsa. Onko Google AdWords siis tullut tiensä päähän? Ei onneksi, mutta tulevaisuudessa palvelu tunnetaan nimellä Google Ads, ja samalla vanha käyttöliittymä poistuu käytöstä. Myös muut digimarkkinoijalle tutut mainostyökalut pääsevät osaksi brändiuudistusta.

Google AdWords lanseerattiin noin 18 vuotta sitten yksinkertainen tavoite mielessä – yhdistää asiakkaat ja yritykset verkossa. Mainostajana olen huomannut nimen aiheuttavan hämmennystä, sillä rakkaalla lapsella on ollut monta nimeä: AdWords, AdVerbs, add words, ads word, adawords… Asiaan on kuitenkin tulossa muutos.

Yksinkertaisemman nimikäytännön lisäksi Google yhdistää jatkossa työkalunsa kolmen eri brändin alle: Google Ads, Google Marketing Platform ja Google Ad Manager. Uusien brändien on tarkoitus suoraviivaistaa mainostajien ja julkaisijoiden työtä. Tämä herättää kysymyksen: mikä oikeasti muuttuu, vai muuttuuko mikään?

1. AdWords on nyt Google Ads

 
“Words” -päätteestä huolimatta Google AdWords ei ole vain hakusanamainontaa. AdWords on mahdollistanut miljoonien ihmisten tavoittamisen tekstin, kuvien ja videoiden avulla Googlen hakukoneessa, YouTubessa, Gmailissa, Google Mapsissa ja lukuisilla eri partnerisivustoilla sekä applikaatioiden välityksellä. Nimi on kuitenkin hämmentänyt ihmisiä, ja Google haluaa selkeyttää tilannetta uudelleenbrändäyksen avulla.

Nimenmuutoksen yhteydessä Google poistaa käytöstä vanhan AdWords-käyttöliittymän heinäkuun 2018 aikana. Markkinoijat joutuvat siis vihdoin opettelemaan uuden, tummanpuhuvan käyttöliittymän salat. Mielipiteitä jakanut käyttöliittymä on ollut saatavilla jo pitkään, mutta moni on suosinut vanhaa mallia. Muuten mainonta luonnistuu Google Adsissa jatkossa lähes samoin kuin AdWordissakin; uutuutena mainostajat pääsevät kokeilemaan koneoppimista hyödyntävää kampanjamuotoa.

Google Ads -brändi alkaa näkyä 24.7.2018 alkaen muun muassa käyttöliittymässä, ohjekeskuksessa ja laskutusasiakirjoissa.

2. Google Marketing Platform helpottaa suuryritysten digimarkkinointia

 
Google Analytics 360 -analytiikkatyökalu ja DoubleClick -mainostyökalu yhdistyvät yhden brändin alle ja kulkevat jatkossa nimellä Google Marketing Platform. Saman brändin alta löytyy tulevaisuudessa myös Google Data Studio, Optimize 360, Surveys 360 sekä Tag Manager 360. Tavoitteena on helpottaa digitaalisen median suunnittelua, ostamista, mittaamista ja optimointia. Idean tuotteiden yhdistämiseen Google sai markkinoijilta, jotka itse integroivat työkalut keskenään ymmärtääkseen paremmin asiakkaitaan ja saadakseen parempia tuloksia.

Google Marketing Platform tuo mukanaan myös hienoisia muutoksia: DoubleClick Search kulkee jatkossa nimellä Search Ads 360 ja vastaavasti DoubleClick Bid Manager, Campaign Manager, Studio ja Audience Center yhdistyvät Display & Video 360 nimen alle. Muutokset astuvat voimaan porrastetusti.

3. Ohjelmallinen ostaminen hoituu jatkossa Google Ad Managerin avulla

 
Viimeisimpänä muttei suinkaan vähäisimpänä DoubleClick for Publishers ja DoubleClick Ad Exchange yhdistyvät Google Ad Manager -brändin alle. Tämä yhdistyminen on ollut työn alla jo kolme vuotta. Google toivoo Ad Managerin olevan ohjelmallisen ostamisen yhtenäinen täyden palvelun työkalu, jonka avulla mainostajat tavoittavat vaivattomasti haluamansa yleisöt.

Googlen ostettua DoubleClickin noin 10 vuotta sitten sen kehitys on ollut huimaa. DoubleClickin avulla mahdollista on mm. display-mainosten näyttäminen DoubleClickin verkostoon kuuluvilla verkkosivuilla, eli myös muilla kuin Google Networkiin sisältyvillä sivuilla, joihin Google AdWordsin mainokset on kohdistettu. Tämän lisäksi mainostaja on saanut käyttöönsä monipuoliset kohdistusmahdollisuudet sekä vapaukset määrittää, kuinka usein mainos näkyy selaimessa ja kuinka pitkään sitä näytetään.

Miten muutokset vaikuttavat sinuun?

 
Uudistuvat Google Ads, Google Marketing Platform ja Google Ad Manager tuovat mukanaan paljon hyvää. Kun kaikki tarvittava löytyy selkeämmin tietyistä paikoista, työskentely tehostuu ja se näkyy myös tuloksissa. Googlen tuntien kehitystyöt tuskin jäävät tähän, ja odotankin innolla mitä muita muutoksia lähitulevaisuudessa vielä nähdään. Siirtyminen uusien brändien alle tapahtuu seuraavan parin kuukauden aikana, eli kesällä ja alkusyksystä 2018.

Moni yritys hyödyntää Googlen mainospalveluita ja joidenkin yritysten kohdalla Google-mainonta on liiketoiminnan elinehto. Mitä teidän yrityksessänne ajatellaan näistä muutoksista ja miten niihin on varauduttu? Vai onko Google-mainonta teille vielä täysin tuntematon käsite? Toivottavasti ei, sillä voin vakuuttaa, että ainakin kilpailijasi sitä hyödyntävät. Yli yhdeksän kymmenestä suomalaisesta käyttää Googlea, eli jos yrityksesi ei löydy Googlen mainosverkostosta, menetät mahdollisuuden tavoittaa 90% potentiaalisista asiakkaistasi.

Jos muutokset herättävät sinussa hämmennystä, tai jos haluat tietää lisää Google-mainonnasta, ota rohkeasti yhteyttä. Teemme yli 1000€/kk kuluttaville AdWords-tileille (tai Google Ads-tileille, jos luet tätä tulevaisuudessa!) veloituksettoman auditoinnin. Allekirjoittaneen tavoitat laittamalla viestiä aino@donbranco.fi.

Jaa Artikkeli
Aino Yrjänä