Toimivan analytiikan ja analysoinnin avulla sivuston ja mainonnan hyötyjä voidaan kasvattaa huomattavasti. Google Analytics on yleisimmin käytetty analytiikkatyökalu ja sen avulla päästäänkin jo pitkälle. Monille analytiikka tarkoittaa kävijä- ja käyntimäärien, välittömän poistumisprosentin, sekä suosituimpien sivujen seuraamista Google Analyticsista, mutta haastamme asiakkaitamme menemään asiassa hieman syvemmälle. Emme tietenkään vaadi asiakkaita itseään opettelemaan analytiikan syvällisempää hyödyntämistä, mutta kerromme siitä mitä tietoja on saatavilla ja miten niitä voidaan kussakin tapauksessa hyödyntää. Usein on järkevää käyttää myös muita analytiikkatyökaluja kuin Analyticsia, sekä Google Tag Manageria erilaisten tapahtumien luomiseksi Analyticsiin. Mm. click heatmapit, scroll heatmapit, kävijöiden käyntien nauhoitus, yrityskävijöiden seuranta, nappuloiden seuranta, puheluseurannat, ym. ovat usein hyödyllisiä. Työkalujen valinta ja analytiikan konfigurointi tehdään aina asiakkaan tilanteen mukaisesti.

Osaamisemme analytiikkatyökaluista, sekä analytiikkaa sisältävistä työkaluista kattaa mm. Google Analyticsin, Hotjarin, Swydon, Google Data Studion, Leadfeederin, Search Consolen, VWO:n ja Optimizelyn.

 

 

Asiakasraportointi

Päätöksenteon tukemiseksi on tärkeää, että yritykselläsi on selkeää ja ymmärrettävää tietoa siitä miten mainonta ja sivusto toimivat. Kukaan ei halua saada 10 sivun raporttia täynnä termejä ja käppyröitä joista ei ymmärrä mitään. Emme halua lähettää asiakkaillemme raportteja joista ei ole mitään hyötyä.

Toimintatapaamme kuuluukin, että käymme kanssasi keskustelun siitä millaista tietoa analytiikkatyökaluista on mahdollista saada, millainen tieto sinua kiinnostaa ja millainen tieto voisi olla sinulle ihan oikeasti hyödyllistä. Tämän pohjalta muovaamme yrityksellesi raportointimallin jolla saat mainonnasta ja sivuston tilanteesta sinulle hyödylliset tiedot silloin kun niitä tarvitset. Tämä saattaa tarkoittaa sitä että räätälöimme sinulle sopivan kerran viikossa automaattisesti sähköpostiisi tulevan PDF raportin, teemme sinulle kerran kuukaudessa laajemman tilanneraportin kommenttien kera ja pidämme palaverin kerran kvartaalissa. Tällä tavalla pysyt ajan tasalla siitä millaisia tuloksia markkinointitoimenpiteilläsi on saavutettu ja millaisia toimenpiteitä kannattaa tehdä jatkossa..

 

Konversio-optimointi

Konversio-optimointi tarkoittaa sivuston konversion parantamista, eli yleensä ostotapahtumien tai yhteydenottojen määrän kasvattamista suhteessa kävijöiden määrään. Optimoinnissa voidaan käyttää monia eri työkaluja ja siinä yhdistyvät normaalin kävijäseurannan sekä tarkemman testauksen tuottamat tiedot. Hyvänä esimerkkinä tarkemmasta testauksesta toimivat A/B-testit, joissa vertaillaan useamman toisistaan poikkeavan sivustoversion toimivuutta.

Pyrimme asiakkaidemme kanssa pitkäjänteiseen sivuston kehittämiseen, koska uskomme ettei sivusto ole koskaan täysin valmis. Kehitämme siis asiakkaidemme sivustoja pikkuhiljaa paremmaksi, mutta teemme myös projektiluontoisesti syväluotaavia sivustoanalyyseja, jossa sivuston kaikki osa-alueet käydään läpi ongelmakohtien löytämiseksi. Tästä enemmän jäljempänä.

 

Hakukone­optimointi

Hakukoneoptimointi on usein liiketoimintaa tukevan ja tehokkaasti toimivan verkkosivuston kulmakivi. Optimoinnilla varmistetaan, että sivusto löytyy hakukoneista oleellisilla hakusanoilla. Onnistunut optimointi voi myös vähentää maksetun hakusanamainonnan tarvetta ja pienentää siten markkinoinnin kustannuksia.

Googlen ja muiden hakukoneiden kehittäessä jatkuvasti algoritmejaan, myös hakukoneoptimoinnin menetelmät muuttuvat. Vaikka perusperiaatteet säilyvätkin vuodesta toiseen samoina, seuraamme jatkuvasti alan kehitystä ja tutkimme uusia menetelmiä.

 

Sivusto­analyysit

Sivustoanalyysi on kattava tutkimus verkkosivuston nykytilasta, sen ongelmakohdista ja hyvistä puolista. Ongelmien kertomisen lisäksi annamme tietenkin myös ratkaisut niiden selvittämiseksi.

Analyysin tuloksena saat selkeän raportin siitä, mitä muutoksia sivustolle tulisi tehdä ja miten nämä vaikuttavat käytännön tuloksiin. Sivustoanalyysi sopii myös loistavasti lähtökohdaksi sivustouudistukselle, sillä se antaa konkreettista tietoa uudistuksessa huomioitavista asioista. Moni sivustouusistusprojektimme onkin lähtenyt liikkeelle sivustoanalyysista.

 

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä Arno Männistöön tai täytä yhteydenottolomake.

Arno

Katso myös:
» Referenssit
» Ylläpito ja jatkokehitys
» Markkinoinnin johtaminen
» Määrittely