
Rinnekodit
Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys, joka tarjoaa sote-palveluita erilaisiin tarpeisiin. Don & Branco on konseptoinut ja tuottanut Rinnekodeille useita brändimielikuvan rakentamiseen tähtääviä videovetoisia kampanjoita, kuvauksia ja visuaalisia brändielementtejä.
Silkkaa sotea
Haaste
Sote-alaan liittyy tiukasti istuvia negatiivisia ennakkoluuloja. Brändillisellä kampanjalla haluttiin esittää sote-ala positiivisessa valossa, tukea Rinnekotien työnantajamielikuvaa sekä tuoda esiin työntekijäkokemusta.
Ratkaisu
Silkkaa sotea -konsepti on rakkaudenosoitus työn merkityksellisyyttä kohtaan ja vastaisku sote-alan imagokriisille. Rinnekotien työnantajabrändin kehittämisen tavoitteena ei ollut pelkkä employer branding, vaan yhteiskunnallinen kannanotto sote-alan negatiivista narratiivia kohtaan. Tahdoimme tuoda esiin sote-alan toisen todellisuuden – arjen täynnä naurua, välittämistä ja merkityksellisyyttä. Kattokonseptin videosisällöt toimivat monikanavaisesti aina somesta Sanoman, Alman ja MTV:n premium-videopaikoille.


Bucket list -rekrytointikampanja
Haaste
Nuorempi kohderyhmä kuluttaa sisältöä nopeasti ja usein mobiililaitteillaan. Siksi someen suunnattujen kesätyöntekijöiden rekrytointivideoiden tuli olla lyhyitä ja tiiviitä, välittäen tärkeimmät viestit ja tunteet mieleenpainuvasti.
Ratkaisu
Bucket list -konseptissa Rinnekotien kesätyöntekijät jakavat yhdessä toiveitaan tulevalle kesälle. Konseptia hyödynnettiin videoiden lisäksi someaktivoinneissa. Social first -videoilla houkuteltiin uusia kesätyöntekijöitä helposti lähestyttävästi, työn merkityksellisyys huomioiden.



Brändielementtien animointi
Rinnekodit tarvitsi visuaalisia ratkaisuja viestinnän tueksi, jotka helpottavat viestien yhtenäistämistä eri kanavissa aina videoista presentaatioihin.
Loimme brändin graafisista elementeistä erilaisia animoituja versioita ja valmiita pohjagrafiikoita käytettäväksi videoissa, somessa ja presentaatioissa.
Tulokset
Yhteistyömme ei ole ollut kertarysäys, vaan osa pitkäjänteistä viestintää: se on luonut ammattiylpeyden tunnetta henkilöstön keskuudessa, vahvistanut Rinnekotien mainetta ja kehittänyt organisaatiokulttuuria, jossa sote-ala on sydämen asia.
Strategisesti merkittävimmät tulokset ovat maineen ja työnantajakuvan muutos:
Luottamus & Maine 2025 -tutkimus:
Suuren yleisön keskuudessa: 3,25 (julkisen puolen sote-toimijoiden 2,70)
Alueellisten päättäjien keskuudessa: 3,72 (aiemmin 3,25)
Sote-työnantajamaine -tutkimus: 3,24 (alan ka. 2,77)
Don & Branco auttoi meitä löytämään keinon erottua ja puhutella laajasti – hakijoita, henkilöstöä, päättäjiä ja suurta yleisöäkin. Sen vaikutukset näkyvät paitsi veto- ja pitovoimassa, myös siinä, että Rinnekodit on entistä vahvemmin tunnistettu rohkeaksi, arvopohjaiseksi ja luotettavaksi sote-alan toimijaksi.
Leena Åkerberg, Viestintä- ja markkinointipäällikkö, Rinnekodit
Lisätietoja referenssistä voit kysellä:

Lisää töitämme

Hybridiarena Hype
Brändi-identiteetti, markkinointi sekä verkkosivun, varauskalenterin ja verkkokauppa-alustan toteutus espoolaiselle elämysareenalle.
Gilda
Brändi-identiteetti, WordPress-verkkosivusto ja -lipunmyyntijärjestelmä sekä markkinointi elokuvateatterille.
Mad Hopper
Brändi-identiteetti, verkkosivusto ja tuotteiden jalkautus helsinkiläiselle panimolle.
Renta
Pohjoismaat ja Baltian kattava WordPress multisite-ratkaisu konevuokrausalan edelläkävijälle.
Sizzle Station
Visuaalinen ja verbaalinen brändiuudistus suositulle aasialaiselle ravintolaketjulle.