Henry Taavitsainen
kesäkuu 2017

Brändit ovat saatanasta

Yrityksistä, varsinkin suurista, monikansallisista brändeistä, kuulee usein puhuttavan negatiivisin säänensävyin. Aivan kuin tunnetut ylikansalliset toimijat olisivat syypäitä kaikkiin maailmassa vallitseviin epäkohtiin.

Totuus on kuitenkin päinvastainen.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
kesäkuu 2017

Haluatko tietää tarkan kuolinaikasi?

Käytännössä jokainen liikkeemme digitaalisessa ympäristössä jättää jonkinlaisen jäljen ja auttaa rakentamaan hyvinkin tarkkaa kuvaa paitsi siitä, miten olemme tähän mennessä toimineet, myös ennakoimaan tulevaa toimintaamme.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
toukokuu 2017

Nuotiopiiri

Tarinat ovat, ja ovat aina olleet, olennainen osa kulttuuriamme ja yhteiskuntaamme – elämäämme ja ihmisyyttä. Leirinuotion äärellä kerrottujen tarinoiden avulla esi-isämme ovat välittäneet tietoa ja auttaneet lajiamme selviämään hengissä näihin päiviin asti ja nousemaan ravintopyramidin keskivaiheilta sen huipulle, huolimatta fyysisten evoluutioetujen puutteesta ja heikkouksistamme moniin lajeihin verrattuna.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
toukokuu 2017

Markkinoinnin uusi testamentti

Maailma muuttuu – mitä tekee markkinointi?

Se, mikä vielä hetki sitten oli oppikirjojen malliesimerkkien mukaista markkinoinnin ilosanomaa, on tässä maailmassa ärsyttävää spämmiä. Markkinoinnin profeettojen sukupolvien ajan julistamilla teeseillä ja totuutena hyväksytyillä opeilla toteutettu mainos jättää tämän ajan asiakkaan välinpitämättömäksi.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
toukokuu 2017

Keihäänkärki

Keihäänkärki on yksi varhaisimpia ihmisen keksimiä työkaluja. Se muuntaa keihään voiman moninkertaiseksi, poikkisuuntaiseksi puristusvoimaksi, kaltevan tason periaatteen mukaisesti. Arkisemmin ilmaistuna, keihäänkärki on muotoiltu kiilamaiseksi ja hiottu teräväksi, jotta pieneen pinta-alaan kohdistuisi suurin mahdollinen, saaliin paksun nahan lävistävä ja syvälle tunkeutuva voima.

Keihäänkärkeä käytetään edelleen metsästysvälineenä – myös vertauskuvallisessa merkityksessä, kuvaamaan asiakashankinnan kannalta tärkeimmän viestin kiteyttämistä.

» Lue Artikkeli

Jaana Moilanen
huhtikuu 2017

Tiedätkö keitä asiakkaasi ovat?

Uskotko tietäväsi keitä asiakkaasi ovat? Tiedätkö miksi he haluavat ostaa juuri sinun tuotteitasi? Entä tiedätkö milloin ja millä tavalla he ostavat mieluiten?

Et tiedä.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
huhtikuu 2017

Mitä on luova suunnittelu?

Luovuus on olennainen osa markkinointialan identiteettiä ja mainostoimistoissa työskentelevät edustavat toimenkuvastaan riippumatta ns. luovaa luokkaa. Monet alan yritykset ovat profiloitunet luoviksi toimistoiksi, ja niiden ei-niin-luovien tuotantotalojenkin riveistä löytyy yleensä ainakin yksi pakollista creative directorin tai luovan suunnittelijan viittaa kantava.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
huhtikuu 2017

Palvelumuotoilu on oksymoroni

Palvelumuotoilu on kaikkien huulilla oleva hype-termi, mystinen loitsu, joka ääneen lausuttuna saa aikaan huikeita tuloksia, luo kilpailuetua ja globaalia pöhinää.

”Innovoi, suunnittele ja kehitä palvelusi uudelle tasolle” hehkuttaa Aalto PRO verkkosivuillaan palvelumuotoilukoulutustaan.

Mutta mitä ihmettä tuo ympäripyöreä muotisana – jonka pääasiallinen tarkoitus tuntuu olevan taiteen maisterien innovoiman konsulttipölyn myyminen ja lisälaskutuksen mahdollistaminen – konkreettisesti tarkoittaa?

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
huhtikuu 2017

Kerjätkäämme ongelmia

Me markkinointi-ihmiset olemme hyviä keksimään luovia ratkaisuja. Ideointi, suunnittelu – tai millä nimellä tyhjänpäiväistä oleiluamme kutsummekaan – on mukavaa ajanvietettä, josta kaiken lisäksi maksetaan kohtalaisen hyvin. Olemme myös melko hyviä perustelemaan ja myymään omia ajatuksiamme.

» Lue Artikkeli

Don & Branco
maaliskuu 2017

What makes a truly great agency – client partnership?

A match made in heaven – that special someone who is always there just for you and gives care, no matter what – isn’t that what we all secretly dream of? No, it’s not online dating we’re talking about here, but business partnership.

» Lue Artikkeli

Don & Branco
maaliskuu 2017

Unelmatyöpaikka

Jos voisit itse vapaasti valita, minkälainen olisi unelmatyöpaikkasi ja oma roolisi siellä?

Kuuluisiko toimiston sisustukseen ja omiin työsuhde-etuihisi limuautomaatti, miniramppi ja puumaja, äärettömästi Lego-palikoita ja Fat Boy -säkkituoleja, työsuhdejopo sekä pörröinen toimistokoira?

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
maaliskuu 2017

Lopetetaan myyminen

Lähes kaikki tuotteita tai palveluita tarjoavat yritykset ilmoittavat tavoitteekseen myynnin lisäämisen ja valtaosa avoimista työpaikoista on erilaisiin myynnin tehtäviin.

Silti myyjät – varsinkin puhelinmyyjät ja ovelta ovelle -myyjät – ovat vuodesta toiseen ammattien arvostuslistan häntäpäässä.

» Lue Artikkeli

Eva Nikkola
helmikuu 2017

Uuh! Instagram uudistui taas!

Instagram uudisti itseään kovalla vauhdilla vuoden 2016 aikana. Samalla palvelu sai kerättyä itselleen yli 600 miljoonaa käyttäjää ja yli 500 000 mainostajaa.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
helmikuu 2017

Start with why Wow!

Ensin suunnitellaan tarkasti mitä tehdään ja viilataan tekniset yksityiskohdat huippuunsa. Listataan tuotteen ominaisuudet mahdollisimman insinöörimäisesti ja neutraalisti, ylisanoja varoen. Parhaassa tapauksessa saatetaan myös esittää, kuinka prosessi toimii, hillityn intohimottomasti tietenkin, ettei vahingossakaan erotuta kilpailijoista. Sillä kyllähän hyvä tuote – tietenkin riittävän edulliseksi hinnoiteltuna – myy itsensä ilman turhia sloganeita, värikkäitä pakkauksia tai viilattuja logon välistyksiä.

» Lue Artikkeli

Don & Branco
tammikuu 2017

Markkinointitiimin pelaajavahvistus

Don & Brancon markkinointitiimiin on liittynyt uusi vahvistus Jaana Moilanen. Lue Jaanan ajatuksia uudesta työstä.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
tammikuu 2017

Homo Sapiens for dummies

Homo Sapiens – arkisemmin ihminen – on miljoonien vuosien kuluessa pikkuhiljaa kehittynyt, äärimmäisen monimutkainen psykofyysinen kokonaisuus, joka toimii jatkuvassa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa paitsi kaltaistensa, myös muiden lajien kanssa.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
tammikuu 2017

Strategia on verbi

Hakusanoilla “yritys strategia” [sic] löytyy lukuisia esimerkkejä korkealentoisista iskulauseista, joiden hyvänä tarkoituksena lienee kuvata yrityksen toimintaa ja sen tarkoitusta. Suuri joukko toimijoista julistaa, että ”Strategiamme on maksimoida tehokkuutta ja kasvattaa liiketoimintaa”, ”Tavoittelemme kasvua ja parempaa kannattavuutta” tai ”uusi strategiamme on kiihdyttää innovaatiota ja kasvua”.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
joulukuu 2016

Mihin markkinointi menee vuonna 2017?

Näin vuodenvaihteessa markkinointialan julkaisuissa ja blogeissa on tapana taustapeilistä tihrustaen kerrata kuluneen vuoden tapahtumia, verrata toteutunutta vuoden takaisiin profetioihin ja ennustaa tinasta tulevaa markkinointivuotta. Mihin #IoT menee vuonna 2017? Paljastamme kvartaalin kuumimmat hashtagit! Oletko agile vai respo – katso horoskooppisi!

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
joulukuu 2016

Mainostoimiston tärkein työkalu

I keep six honest serving-men (They taught me all I knew); Their names are What and Why and When and How and Where and Who.

– Rudyard Kipling, The Elephant’s Child, 1902

Mitkä ovat mainostoimiston tärkeimmät työkalut? Ei, en tarkoita Powerbookia, Photoshopia tai myyntisuppiloa. Enkä myöskään Slackiä, Basecampia tai lukuisia muita tiedonkulkua, projektinhallintaa, myyntiä ja tuotantoa nopeuttavaa työkaluja, vaikka ne kaikki toki helpottavatkin luovien ratkaisujen synnyttämisprosessia.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
joulukuu 2016

Dataa vai dadaa?

Tiedon määrä, monipuolisuus ja sen keräämisen nopeus kasvavat vauhdilla. Tunnemme hyvin yksityiskohtaisesti paitsi asiakkaidemme, myös potentiaalisten sellaisten tarpeet ja käyttäytymisen sekä kilpailijoiden toimenpiteet.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
marraskuu 2016

Totuuden siemen

Viime viikkoina uutisvirtaani ja seuraamiini SoMe-kanaviin on uinut lukemattomia totuuden jälkeistä aikaa käsitteleviä kirjoituksia ja ajatuksia. Niistä useimmissa pohditaan USA:n presidentinvaalien kampanjointia ja ehdokkaiden viestintää sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa ja Twitterissä.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
lokakuu 2016

People first

Mainostoimistot – rehellisyyden nimissä, myös me – asiakkaineen syyllistyvät usein muiden ihmisten aliarvioimiseen. Ideoita pyöritellessämme pohdimme, ymmärtävätkö kuluttajat varmasti mainontaamme upotetut viestit ja merkitykset haluamallamme tavalla. Toteutusvaiheessa karsitaan ideasta varmuuden vuoksi vielä viimeinenkin särmä ja erottuvuus, ettei kukaan vahingossakaan ärsyynny. Ja kun lopputulos ei sitten puhuttele eikä tuota toivottuja tuloksia, syytetään tyhmää asiakasta.

» Lue Artikkeli