Jaana Moilanen
elokuu 2018

Google Ads -optimointikoulu (osa 1.)

Tervetuloa lukemaan Google Ads -optimointikoulun ensimmäistä osaa. Koska on myös meidän digimainonnan toteuttajien etu, että asiakkaamme ymmärtävät paremmin mitä kaikkea me oikeastaan Adsin konepellin alla touhuamme, olemme koonneet yhteen Google Ads -mainonnan optimointikoulun, jossa käymme läpi mainonnan perusasioita, jatkokehitystä sekä edistyneempiä ominaisuuksia. Seuraa siis blogiamme, koska lisää hyödyllistä infoa on tulossa!

Mainostoimiston arkipäivää on kymmenien asiakkaiden Google Ads -tilien (ent. Google AdWords) läpikäynti päivittäin. Optimoimme niitä tuottamaan liiketoiminnalle tulosta yhä pienemmillä panostuksilla. Hyödynnämme työssämme monipuolisesti erilaisia Adsin ominaisuuksia, jotka saattavat kuulostaa häkellyttävältä markkinointislangilta, mutta ovat oikein käytettyinä erittäin tehokkaita myynninkasvattajia.

Huom! Google AdWords muuttui Google Adsiksi hiljattain. Mikäli et ole vielä kuullut suurimmista muutoksista, voit lukea niistä artikkelistamme RIP AdWords 2018?.

Perusasiat kuntoon

Ennen kun mainontaa edes aloitetaan, tulee käydä läpi mainonnan tavoite ja kohdeyleisön erityispiirteet. Myös verkkosivujen tekninen toteutus vaikuttaa paljon siihen, millaista mainontaa voidaan tai kannattaa tehdä. Pyrimme itse siihen, että saamme tavoitteet asiakkailtamme myös numeraalisina mittareina, joiden kehitystä voimme seurata analytiikan kautta.

Mittareita voivat olla mm. mainosten näyttökerrat, klikkaukset tai klikkiprosentti. Mutta voimme mitata myös konversioita eli esim. verkkokaupan ostoja tai tiettyjen tapahtumien toteutumista kuten esimerkiksi ostoskoriin lisäyksiä. Niin Google Adsin kuin muunkin mainonnan tavoitteet tulevat liiketoiminnan strategiasta, joten niitä ei tarvitse keksiä päästä, mutta mikäli nämä ovat hieman hakusessa, voi ne toki aluksi kaivaa vaikkapa stetsonista ja tarkentaa parin kuukauden tulosten keruun jälkeen.

Kampanjoiden rakenne

Kun Google Ads -mainontaa lähdetään toteuttamaan on tärkeää miettiä kampanjoiden malli, rakenne ja asetukset etukäteen valmiiksi, jotta niiden hallinnointi on tehokasta ja jotta on mahdollista nähdä selkeästi mm. etteivät eri mainokset esimerkiksi kilpaile keskenään.

Hyvin rakennettu tili mahdollistaa myös mm. sesonkikohtaisten kampanjoiden helpon käyttöönoton ja tauotuksen nopeasti sekä joustavasti vuoden aikana. Erityisesti kansainvälisten tai kansainväliseen laajentumiseen tähtäävien yritysten kannattaa miettiä tilin rakenne helposti monistettavaksi, ettei kampanjoita tarvitse rakentaa alusta saakka uudelleen jokaiselle kieliversiolle.

Perusmallin hakumainonnassa valitaan tietyt avainsanat, joihin mainoksia kohdistetaan. Yleisöksi saatetaan valita esimerkiksi jonkin tietyn alueen käyttäjät tai, verkkokaupan ollessa kyseessä, vaikka koko Suomi.

Tämän jälkeen valitaan kampanjoiden teemat, joita saattavat olla esimerkiksi yrityksen tuotteet, palvelut tai sesongit. Kampanjoiden alle rakennetaan mainosryhmät, joiden sisään lisätään varsinaiset avainsanat.
Yksittäiset mainosryhmät kannattaa pitää tiiviinä ja jaotella avainsanat mahdollisimman tarkasti vastaamaan mainosten tekstiä.

Mainoksia tulisi aina tehdä vähintään kolme, jotta Adsin algoritmi pystyy pyörittämään niitä tasaisesti ja optimoida näyttöjä parhaiten toimivalle versiolle. Mainosten tekstissä tulisi huomioida mainosryhmän avainsanat ja lopullisen laskeutumissivun sisältö. Tämä parantaa hakukoneesta tietoa etsivän käyttäjän näkemien mainosten sisällön relevanttiutta suhteessa lopulliseen verkkosivun sisältöön.

Lisäksi mainoksissa tulisi aina kuin mahdollista olla selkeä toimintakehote ja tarkasti valittu laskeutumissivu, jonka sisältö vastaa sekä mainoksen tekstiä että kävijän hakutermejä.

Unohtaa ei pidä myöskään mainoslaajennuksia, joita valittavana on useita. Se, mitä laajennuksia juuri omalla tilillä voi käyttää, vaihtelee tileittäin. Lisäksi tulee huomioida myös mm. laskeutumissivujen tehokkuus, mainosten ja avainsanojen jatkuva optimointi sekä uudelleenmarkkinointi. Olemme kirjoittaneet aiemmin myös yleisimmistä virheistä, miksi Ads-kampanjat eivät tuo kauppaa. Nämä vinkit kannattaa sisäistää, ennen mainonnan aloittamista.

Hakumainonta tukee myös verkkosivuston hakukoneoptimointia ja näitä kahta kannattaakin seurata analytiikan kautta yhdessä, jotta on mahdollista nähdä tarvitseeko orgaaninen liikenne tukea hakumainonnasta.

Budjetointi

Yksi erittäin oleellinen, mutta usein hieman unohdettu asia on se, miten paljon budjetoinnilla on vaikutuksia kampanjoiden tuloksiin. Google Adsin parhaimpia puolia on juuri se, että voit itse päättää erittäin tarkasti, kuinka paljon haluat maksimissaan mainontaan käyttää. Voit asettaa päiväbudjetiksi esimerkiksi 1€, 10€, 100€ tai 1000€ ja määritellä erikseen mihin kampanjaan käytetään minkä verran rahaa.

Se, että päiväbudjetti ei voi ylittyä tarkoittaa myös sitä, että klikkausten määrä ei voi ylittyä.

Budjetin tulisi kuitenkin perustua toivottuihin tavoitteisiin sillä se, että päiväbudjetti ei voi ylittyä tarkoittaa myös sitä, että klikkausten määrä ei voi ylittyä. Ole siis realistinen odotuksissasi ja kampanjan tuloksia seuratessasi.

Esimerkiksi, mikäli tavoitteena on saada 100 klikkausta verkkosivuille per päivä, erittäin kilpaillulla alalla, ei sitä saavuteta muutaman euron päiväbudjetilla. Se, kuinka paljon yksi klikkaus maksaa, riippuu avainsanasta, joten hinta saattaa vaihdella esimerkiksi 0,05€-20,00€ välillä ja vain kasvaa mitä kilpaillumpi avainsana on.

Kartoita siis ensin tavoitteistasi kuinka monta vierailijaa toivot päivittäin saavuttavasi ja tarkista avainsanojen arvioidut keskimääräiset klikkauksen hinnat. Jos toivot esimerkiksi 100 päivittäistä vierailijaa ja avainsanojesi arvioitu keskimääräinen klikkauskohtainen hinta on 1,5€, tulisi päiväbudjettisi olla 150€ ja kuukausibudjettisi minimissään noin 4500€. Suosittelemme testaamaan ja päivittämään budjettia ajan myötä, kun kampanjasi ovat keränneet tarpeeksi dataa.

Huom! Adsissa on myös muita kuin klikkauskohtaisia hinnoittelumalleja, joita ovat esimerkiksi CPM eli näyttöperusteinen hinnoittelu, joka on tuttu mm. display-mainonnasta sekä CTA eli hankintakohtainen hinnoittelumalli, jossa maksetaan konvertoituneista kävijöistä. Muun muassa näistä aiheista kerromme Google Ads -optimointikoulun myöhemmissä osissa. Stay tuned!

Mikäli kaipaat henkilökohtaista neuvontaa Google Adsiin liittyen, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä. Voit lähettää viestiä myös suoraan allekirjoittaneelle osoitteeseen jaana@donbranco.fi .

Aino Yrjänä
kesäkuu 2018

RIP AdWords 2018?

Google ilmoitti 27.06.2018 suurista muutoksista markkinointityökaluihinsa. Onko Google AdWords siis tullut tiensä päähän? Ei onneksi, mutta tulevaisuudessa palvelu tunnetaan nimellä Google Ads, ja samalla vanha käyttöliittymä poistuu käytöstä. Myös muut digimarkkinoijalle tutut mainostyökalut pääsevät osaksi brändiuudistusta.

» Lue Artikkeli

Aino Yrjänä
kesäkuu 2018

Kuusi syytä, miksi AdWords-kampanjasi eivät tuo kauppaa

Hakusanamainonta porskuttaa vuodesta toiseen kärkisijoilla digimarkkinoijan perustyökalujen listalla eikä ihme; AdWords on yhä yksi verkon tehokkaimmista mainosalustoista. Monesti hakusanamainontaa myydään suurilla lupauksilla, jotka eivät aina lunastakaan odotuksiaan. Tuottamattomaan mainostiliin on olemassa lukematon määrä mahdollisia syitä, alla esiteltynä niistä muutama.

» Lue Artikkeli

Kalle Elo
toukokuu 2018

Iskikö GDPR-ähky? Joko saa painaa paniikkinappulaa?

Tänään se sitten vihdoin on tapahtunut! GDPR, eli Euroopan Unionin General Data Protection Regulation, on astunut voimaan. GDPR-ähky on todellista ja se on iskenyt täydellä teholla! Kaikesta tarjolla olevasta informaatiosta huolimatta säädösten oikeaoppinen noudattaminen on erittäin epäselvää.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
tammikuu 2018

Hyvällä briiffillä – vai hyvällä tuurilla? (avoin kirje mainostoimiston asiakkaalle)

Markkinoinnin ainoa tehtävä on lisätä tuotteiden ja palveluiden kysyntää. Hyvin toteutettuna markkinointi on siis investointi, joka lisää myyntiä. Kuinka pakollisena kulueränä usein pidetty markkinointi sitten käännetään kannattavuutta parantavaksi sijoitukseksi?

» Lue Artikkeli

Matti Virtanen
marraskuu 2017

UI-suunnittelu ja pakan uudelleenjako

UI-suunnitteluun soveltuvien ohjelmien suhteen ei ole pitkään aikaan tapahtunut isoja muutoksia. Pöydässä on oikeastaan ollut jo pitkään kaksi isoa peluria, Adoben Photoshop ja hollantilaisen Bohemian Codingin vuonna 2010 julkaisema Sketch. Kuvankäsittelyohjelmaksi alun perin kehitetty ja sittemmin jonkinlaiseksi joka suuntaan sohivaksi Frankensteinin hirviöksi muuttunut Photoshop on edelleen kelpo leiskatyökalu ja monipuolisuudessaan sille ei edelleenkään löydy vertailukohtia. Ongelmaksi on muodostunut, että itse verkkopalveluiden muututtua entistä laajemmiksi, on Photoshop auttamatta jäänyt liian kömpelöksi työkaluksi monessakin suhteessa. Tähän huutoon on osannut vastata Sketch, jonka ansiosta suunnittelijat ovat voineet toteuttaa mammuttimaisiakin produktioita ilman pelkoa koneen ylikuumenemisesta ja kovalevyn sulamisesta.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
marraskuu 2017

Lean, Kanban ja Murphyn laki

Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.

 
Murphyn laki tunnetaan kaikkialla maailmassa. Tämä pessimistiseltä kuulostava periaate on nimetty Yhdysvaltain armeijan kapteenin Edward A. Murphyn mukaan. Murphy työskenteli 1940-luvun lopulla MX981-koelentoprojektin parissa, ja totesi kuuluisan lausahduksensa erään työmaallaan huolimattomuuden seurauksena sattuneen häiriön jälkeen.

Alkuperäisessä, pidemmässä muodossaan Murphyn periaate kuuluu ”Jos jonkin asian voi tehdä monella tavalla ja näistä tavoista yksi johtaa onnettomuuteen, ennen pitkää joku tekee asian sillä tavalla”.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
lokakuu 2017

Viisi syytä kirjoittaa blogia

”Joko sinulla on blogi? Näin optimoit sisältösi! Lue, kuinka saat julkaisuillesi lukijoita ja luot itsestäsi ajatusammattilaisen.”

» Lue Artikkeli

Don & Branco
lokakuu 2017

Opi sisällöntuotannon salat. Lataa sisällöntuotanto-opas

Mietityttääkö joskus, mitä se sisällöntuotanto oikein on? Don & Brancon sisällöntuotanto-opas on nyt saatavilla, jotta juuri sinä voisit tietää sisällöntuotannon suurimmat salaisuudet. Älä siis epäröi vaan tilaa oppaamme nyt.

» Lue Artikkeli

Kalle Elo
syyskuu 2017

Onko tietosuojasi GDPR:n tasolla?

GDPR (General Data Protection Regulation) on EU:n uusi tietosuoja-asetus, joka koskee kaikkea henkilötietojen käsittelyä. Tieto GDPR:stä on herättänyt paljon kysymyksiä asiakkaidemme keskuudessa, joten vastaamme tässä asetukseen liittyviin yleisimpiin kysymyksiin.

» Lue Artikkeli

Heidi
kesäkuu 2017

Ura urkeni harjoittelun kautta

Ilo ja jännitys kipristeli vatsassa, kun luin puhelimeen kilahtaneen viestin.

Toivottaisimme sinut ilomielin tervetulleeksi työharjoitteluun.

 

Kolmen vuoden yrittäjyyden ja vuoden opiskelun jälkeen olin vihdoin pisteessä, jossa pääsisin lähemmäs tavoitteitani.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
kesäkuu 2017

Brändit ovat saatanasta

Yrityksistä, varsinkin suurista, monikansallisista brändeistä, kuulee usein puhuttavan negatiivisin säänensävyin. Aivan kuin tunnetut ylikansalliset toimijat olisivat syypäitä kaikkiin maailmassa vallitseviin epäkohtiin.

Totuus on kuitenkin päinvastainen.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
kesäkuu 2017

Haluatko tietää tarkan kuolinaikasi?

Käytännössä jokainen liikkeemme digitaalisessa ympäristössä jättää jonkinlaisen jäljen ja auttaa rakentamaan hyvinkin tarkkaa kuvaa paitsi siitä, miten olemme tähän mennessä toimineet, myös ennakoimaan tulevaa toimintaamme.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
toukokuu 2017

Nuotiopiiri

Tarinat ovat, ja ovat aina olleet, olennainen osa kulttuuriamme ja yhteiskuntaamme – elämäämme ja ihmisyyttä. Leirinuotion äärellä kerrottujen tarinoiden avulla esi-isämme ovat välittäneet tietoa ja auttaneet lajiamme selviämään hengissä näihin päiviin asti ja nousemaan ravintopyramidin keskivaiheilta sen huipulle, huolimatta fyysisten evoluutioetujen puutteesta ja heikkouksistamme moniin lajeihin verrattuna.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
toukokuu 2017

Markkinoinnin uusi testamentti

Maailma muuttuu – mitä tekee markkinointi?

Se, mikä vielä hetki sitten oli oppikirjojen malliesimerkkien mukaista markkinoinnin ilosanomaa, on tässä maailmassa ärsyttävää spämmiä. Markkinoinnin profeettojen sukupolvien ajan julistamilla teeseillä ja totuutena hyväksytyillä opeilla toteutettu mainos jättää tämän ajan asiakkaan välinpitämättömäksi.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
toukokuu 2017

Keihäänkärki

Keihäänkärki on yksi varhaisimpia ihmisen keksimiä työkaluja. Se muuntaa keihään voiman moninkertaiseksi, poikkisuuntaiseksi puristusvoimaksi, kaltevan tason periaatteen mukaisesti. Arkisemmin ilmaistuna, keihäänkärki on muotoiltu kiilamaiseksi ja hiottu teräväksi, jotta pieneen pinta-alaan kohdistuisi suurin mahdollinen, saaliin paksun nahan lävistävä ja syvälle tunkeutuva voima.

Keihäänkärkeä käytetään edelleen metsästysvälineenä – myös vertauskuvallisessa merkityksessä, kuvaamaan asiakashankinnan kannalta tärkeimmän viestin kiteyttämistä.

» Lue Artikkeli

Jaana Moilanen
huhtikuu 2017

Tiedätkö keitä asiakkaasi ovat?

Uskotko tietäväsi keitä asiakkaasi ovat? Tiedätkö miksi he haluavat ostaa juuri sinun tuotteitasi? Entä tiedätkö milloin ja millä tavalla he ostavat mieluiten?

Et tiedä.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
huhtikuu 2017

Mitä on luova suunnittelu?

Luovuus on olennainen osa markkinointialan identiteettiä ja mainostoimistoissa työskentelevät edustavat toimenkuvastaan riippumatta ns. luovaa luokkaa. Monet alan yritykset ovat profiloitunet luoviksi toimistoiksi, ja niiden ei-niin-luovien tuotantotalojenkin riveistä löytyy yleensä ainakin yksi pakollista creative directorin tai luovan suunnittelijan viittaa kantava.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
huhtikuu 2017

Palvelumuotoilu on oksymoroni

Palvelumuotoilu on kaikkien huulilla oleva hype-termi, mystinen loitsu, joka ääneen lausuttuna saa aikaan huikeita tuloksia, luo kilpailuetua ja globaalia pöhinää.

”Innovoi, suunnittele ja kehitä palvelusi uudelle tasolle” hehkuttaa Aalto PRO verkkosivuillaan palvelumuotoilukoulutustaan.

Mutta mitä ihmettä tuo ympäripyöreä muotisana – jonka pääasiallinen tarkoitus tuntuu olevan taiteen maisterien innovoiman konsulttipölyn myyminen ja lisälaskutuksen mahdollistaminen – konkreettisesti tarkoittaa?

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
huhtikuu 2017

Kerjätkäämme ongelmia

Me markkinointi-ihmiset olemme hyviä keksimään luovia ratkaisuja. Ideointi, suunnittelu – tai millä nimellä tyhjänpäiväistä oleiluamme kutsummekaan – on mukavaa ajanvietettä, josta kaiken lisäksi maksetaan kohtalaisen hyvin. Olemme myös melko hyviä perustelemaan ja myymään omia ajatuksiamme.

» Lue Artikkeli

Don & Branco
maaliskuu 2017

What makes a truly great agency – client partnership?

A match made in heaven – that special someone who is always there just for you and gives care, no matter what – isn’t that what we all secretly dream of? No, it’s not online dating we’re talking about here, but business partnership.

» Lue Artikkeli

Don & Branco
maaliskuu 2017

Unelmatyöpaikka

Jos voisit itse vapaasti valita, minkälainen olisi unelmatyöpaikkasi ja oma roolisi siellä?

Kuuluisiko toimiston sisustukseen ja omiin työsuhde-etuihisi limuautomaatti, miniramppi ja puumaja, äärettömästi Lego-palikoita ja Fat Boy -säkkituoleja, työsuhdejopo sekä pörröinen toimistokoira?

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
maaliskuu 2017

Lopetetaan myyminen

Lähes kaikki tuotteita tai palveluita tarjoavat yritykset ilmoittavat tavoitteekseen myynnin lisäämisen ja valtaosa avoimista työpaikoista on erilaisiin myynnin tehtäviin.

Silti myyjät – varsinkin puhelinmyyjät ja ovelta ovelle -myyjät – ovat vuodesta toiseen ammattien arvostuslistan häntäpäässä.

» Lue Artikkeli

Eva Nikkola
helmikuu 2017

Uuh! Instagram uudistui taas!

Instagram uudisti itseään kovalla vauhdilla vuoden 2016 aikana. Samalla palvelu sai kerättyä itselleen yli 600 miljoonaa käyttäjää ja yli 500 000 mainostajaa.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
helmikuu 2017

Start with why Wow!

Ensin suunnitellaan tarkasti mitä tehdään ja viilataan tekniset yksityiskohdat huippuunsa. Listataan tuotteen ominaisuudet mahdollisimman insinöörimäisesti ja neutraalisti, ylisanoja varoen. Parhaassa tapauksessa saatetaan myös esittää, kuinka prosessi toimii, hillityn intohimottomasti tietenkin, ettei vahingossakaan erotuta kilpailijoista. Sillä kyllähän hyvä tuote – tietenkin riittävän edulliseksi hinnoiteltuna – myy itsensä ilman turhia sloganeita, värikkäitä pakkauksia tai viilattuja logon välistyksiä.

» Lue Artikkeli

Don & Branco
tammikuu 2017

Markkinointitiimin pelaajavahvistus

Don & Brancon markkinointitiimiin on liittynyt uusi vahvistus Jaana Moilanen. Lue Jaanan ajatuksia uudesta työstä.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
tammikuu 2017

Homo Sapiens for dummies

Homo Sapiens – arkisemmin ihminen – on miljoonien vuosien kuluessa pikkuhiljaa kehittynyt, äärimmäisen monimutkainen psykofyysinen kokonaisuus, joka toimii jatkuvassa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa paitsi kaltaistensa, myös muiden lajien kanssa.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
tammikuu 2017

Strategia on verbi

Hakusanoilla “yritys strategia” [sic] löytyy lukuisia esimerkkejä korkealentoisista iskulauseista, joiden hyvänä tarkoituksena lienee kuvata yrityksen toimintaa ja sen tarkoitusta. Suuri joukko toimijoista julistaa, että ”Strategiamme on maksimoida tehokkuutta ja kasvattaa liiketoimintaa”, ”Tavoittelemme kasvua ja parempaa kannattavuutta” tai ”uusi strategiamme on kiihdyttää innovaatiota ja kasvua”.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
joulukuu 2016

Mihin markkinointi menee vuonna 2017?

Näin vuodenvaihteessa markkinointialan julkaisuissa ja blogeissa on tapana taustapeilistä tihrustaen kerrata kuluneen vuoden tapahtumia, verrata toteutunutta vuoden takaisiin profetioihin ja ennustaa tinasta tulevaa markkinointivuotta. Mihin #IoT menee vuonna 2017? Paljastamme kvartaalin kuumimmat hashtagit! Oletko agile vai respo – katso horoskooppisi!

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
joulukuu 2016

Mainostoimiston tärkein työkalu

I keep six honest serving-men (They taught me all I knew); Their names are What and Why and When and How and Where and Who.

– Rudyard Kipling, The Elephant’s Child, 1902

Mitkä ovat mainostoimiston tärkeimmät työkalut? Ei, en tarkoita Powerbookia, Photoshopia tai myyntisuppiloa. Enkä myöskään Slackiä, Basecampia tai lukuisia muita tiedonkulkua, projektinhallintaa, myyntiä ja tuotantoa nopeuttavaa työkaluja, vaikka ne kaikki toki helpottavatkin luovien ratkaisujen synnyttämisprosessia.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
joulukuu 2016

Dataa vai dadaa?

Tiedon määrä, monipuolisuus ja sen keräämisen nopeus kasvavat vauhdilla. Tunnemme hyvin yksityiskohtaisesti paitsi asiakkaidemme, myös potentiaalisten sellaisten tarpeet ja käyttäytymisen sekä kilpailijoiden toimenpiteet.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
marraskuu 2016

Totuuden siemen

Viime viikkoina uutisvirtaani ja seuraamiini SoMe-kanaviin on uinut lukemattomia totuuden jälkeistä aikaa käsitteleviä kirjoituksia ja ajatuksia. Niistä useimmissa pohditaan USA:n presidentinvaalien kampanjointia ja ehdokkaiden viestintää sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa ja Twitterissä.

» Lue Artikkeli

Henry Taavitsainen
lokakuu 2016

People first

Mainostoimistot – rehellisyyden nimissä, myös me – asiakkaineen syyllistyvät usein muiden ihmisten aliarvioimiseen. Ideoita pyöritellessämme pohdimme, ymmärtävätkö kuluttajat varmasti mainontaamme upotetut viestit ja merkitykset haluamallamme tavalla. Toteutusvaiheessa karsitaan ideasta varmuuden vuoksi vielä viimeinenkin särmä ja erottuvuus, ettei kukaan vahingossakaan ärsyynny. Ja kun lopputulos ei sitten puhuttele eikä tuota toivottuja tuloksia, syytetään tyhmää asiakasta.

» Lue Artikkeli