Analytiikka tietää keitä asiakkaasi ovat, mutta tiedätkö sinä?
Uskotko tietäväsi keitä asiakkaasi ovat? Tiedätkö miksi he haluavat ostaa juuri sinun tuotteitasi? Entä tiedätkö milloin ja millä tavalla he ostavat mieluiten? Todennäköisesti et, mutta analytiikka sen sijaan tuntee heidät kaikki.
Suuri osa potentiaalisista asiakkaistasi ei ikinä päädy ostamaan mitään, etkä siten pääse tutustumaan heihin. He ohittavat sinut äänettömästi selän takaa ilman, että edes huomaat heidän olemassaoloaan. Ne asiakkaat, joihin olet päässyt tutustumaan, ovat vain osa tuotteistasi kiinnostuneesta yleisöstä.
Pohjaamme väittämämme analytiikkaan, joka tuo esiin äärettömän paljon mielenkiintoisia detaljeja verkkosivusi kävijöistä. Data on hyvä ystävämme ja analytiikka kova juoruilemaan. Se kertoo (lähes) kaiken yrityksesi potentiaalisista asiakkaista ja nostaa suurennuslasin alle myynnin heikkoudet ja ostoprosessin haasteet.
Analytiikka auttaa tekemään parempia päätöksiä
Otetaan esimerkiksi geneerinen verkkokauppa X, jolla on tuhansia houkuttelevia ja hinnaltaan kilpailukykyisiä tuotteita myynnissä, mukavan näköisessä ja toimivassa online-kaupassa. Kaikki on siis päällisin puolin kunnossa, mutta vaikka bisnestä on tehty jo yli vuoden päivät, ei verkkokauppa silti tuota tarpeeksi liikevoittoa tai tavoita potentiaaliaan. Mikä avuksi?
Web-analytiikka tietenkin.
Jo muutaman minuutin verkkokaupan analytiikkaan tutustumisen jälkeen, pystyimme selvittämään sivuston nykytilanteen ja sen näkyvimmät kompastuskivet. Huomasimme poikkeamia mm. poistumissivuissa ja kävijöiden ostoprosessissa, joilla on välitön vaikutus verkkokaupan tulokseen.
Datan analysointi ei ole hätäilijän homma
Valitettavasti ystävämme data on myös petollinen. Hyvin usein, se kertoo meille juuri niitä asioita, joita haluamme kuulla. Siksi pelkän kuuntelun sijaan, meidän täytyy myös pyrkiä ymmärtämään ja raportoimaan niitä asioita, jotka ovat kyseisessä kontekstissa meille merkityksellisimpiä. Lillukanvarsiin takertumisen sijaan, tulee analytiikan hyödyntämisessä pitää mielessä liiketoiminnan tavoitteet ja keskittyä sivuston kehittämiseen niiden näkökulmasta.
Lopuksi, data on pitkäjänteinen. Se kerää tuloksia omaan tahtiinsa, välillä hiljalleen ja välillä ryöpsähdyksinä. Vaikka pintapuolisen analyysimme pohjalta pystyimme ehdottamaan muutoksia verkkokaupan toimintaan, vaatii suurempien tavoitteiden saavuttaminen kuitenkin pidempikestoisen datan analysoinnin ja sivustokehityksen yhteistyön, joka vie aikaa.
Marketing’s future lies in database marketing where we know enough about each customer to make relevant and customized offers to each.
Philip Kotler
Onneksi, panostettuasi aikaa ja resursseja analytiikan hyödyntämiseen, tutustut samalla paremmin myös omiin asiakkaisiisi; heidän käyttäytymiseensä, mielihaluihinsa ja toiveisiinsa.
Ja ehkä jatkossa tiedät paremmin keitä he oikein ovat.
Lisätietoja aiheesta voit kysellä:
Lisää samankaltaista luettavaa
Nuotiopiiristä narratiiviksi – miksi tarinallistaminen tehoaa?
Tarinallistaminen ei ole pelkästään tapahtumien kuvaamista juonirakenteen ympärille, vaan se näkyy, tuntuu, maistuu ja tuoksuu kaikissa brändin kohtaamisissa.
Lue lisääBrändimarkkinointi vai taktinen mainonta?
Brändimarkkinointi ja taktinen mainonta eroavat toisistaan kuin sprintti ja maratoni. Molempia kuitenkin tarvitaan liiketoiminnan kasvuun, oikeassa suhteessa ja laadukkaasti toteutettuna.
Lue lisääKolme tapaa rakentaa sosiaalisen median sisältö-suunnitelma
Halusimme helpottaa elämääsi ja auttaa sinua suunnittelemaan sisältöjä, joista seuraajasi tykkäävät.
Lue lisää