Digimarkkinoinnin trendit 2024
Elämme jännittäviä aikoja, sillä tekoälyn ansiosta digitaalinen markkinointi kehittyy nopeammin kuin koskaan. Pysy kehityksen aallonharjalla ja tutustu digimarkkinoinnin trendikatsaukseemme.
Jos haluat tietää, mitkä ovat tärkeimmät digimarkkinoinnin trendit 2024, olet tullut oikeaan paikkaan. Vaikka parhaat ideat ovat mielestämme ajattomia, ei trendien kiikarointi silloin tällöin ole pahitteeksi.
1. AI on ystävä, ei vihollinen
Tekoäly ei ole enää pelkkä muotisana: vuoteen 2024 mennessä maailmanlaajuisen tekoälymarkkinan odotetaan saavuttavan 298 miljardin dollarin arvon. AI-pohjaiset työkalut auttavat digimarkkinoijaa suunnittelemaan, automatisoimaan, analysoimaan ja personoimaan markkinointia aiempaa tehokkaammin. Tekoäly muuttaa paitsi markkinointia myös tapaamme olla vuorovaikutuksessa brändien kanssa.
2. Videoiden viehätys ei vähene
Videosisällön suosiolle ei näy loppua. Wyzowlin Video Marketing Statistics -tutkimuksen perusteella jopa 91% yrityksistä hyödyntää videoita osana digimarkkinointiaan. Videoiden välityksellä yritykseltä asiakkaalle liikkuvat niin tarinat, tunteet kuin tuotteet. Niin, ja sitten on vielä TikTok, joka on osoittanut olevansa sitouttavan sisällön aarrearkku. Samalla kun sovelluksen suosio kasvaa, lisääntyy myös yritysten innokkuus saada oma palansa kakkua TikTokin tarjoamista markkinoinnin mahdollisuuksista.
Videoiden välityksellä yritykseltä asiakkaalle liikkuvat niin tarinat, tunteet kuin tuotteet.
3. Somessa shoppaillaan
Somekanavista on tullut tämän päivän toriaukioita. Social commerce tarkoittaa tuotteiden myyntiä ja ostamista suoraan sosiaalisen median kanavista ja ilmiö kukoistaa erityisesti maailmalla. Esimerkiksi Instagramilla, YouTubella ja TikTokilla on omat ostoalustansa osana somekanavia. Somen avulla voidaan siis ohjata potentiaalisia ostajia yrityksen verkkokauppaan, mutta myös luoda konkreettinen myyntipaikka brändin tuotteille.
4. Ääniohjaus muuttaa hakukoneoptimointia
Alexa, mitkä ovat parhaat vinkit hakukoneoptimointiin? Yhä useampi käyttää Alexan, Sirin ja Google Assistantin kaltaisia äänihakuja tiedonhankintaan ja arjen askareiden suorittamiseen. Äänikomennot eroavat usein kirjoitetuista hakusanoista, jonka vuoksi myös SEO vaatii erilaisen lähestymistavan tikatakseen tuloksia äänihakujen osalta.
5. Tietosuoja parempaan turvaan
Korkeat standardit ovat hyväksi paitsi deittailumaailmassa myös tietosuojatoimenpiteissä. Tietosuoja ja tietoturva otetaan aiempaa tosissaan vuonna 2024, ja yritysten on viimeistään nyt asetettava etusijalle säädösten, kuten GDPR:n ja CCPA:n noudattaminen. Läpinäkyvät evästekehotukset, tietojenkäsittelykäytännöt ja suostumusten hallinta kiilaavat digimarkkinoinnin trendeihin jo osittain siksi, että Google Analyticsin rinnalle on noussut muitakin vaihtoehtoja verkkoanalytiikan hallintaan. Nyt olisi siis hyvä aika tarkistaa, että asiakkaasi tietävät, miten heidän tietojaan kerätään, käytetään ja suojataan.
VINKKI: Digivelhomme taitaa verkkosivuanalytiikan temput myös Matomo-järjestelmällä.
Näin otat digimarkkinnoinnin trendit 2024 käyttöösi
Se että jokin asia on trendikäs, ei automaattisesti tarkoita sen toimivan. Mieti siis ensin, mitä yrityksesi liiketoiminnan tavoitetta yksittäinen trendi palvelee ja vasta sitten, kuinka otat sen käyttöösi. Markkinoinnin asiantuntijamme ovat kuitenkin valmiita käärimään hihansa, jos uskot trendien tekevän terää bisneksellesi.
Lisätietoja aiheesta voit kysellä:
Lisää samankaltaista luettavaa
Strategia on verbi
Väitämme, että strategia on oikeastaan teonsana. Paraskaan strategia ei voi toimia, jos sitä ei jalkauteta jokapäiväiseen toimintaan, vaan se suljetaan mappiin ja unohdetaan kulmahuoneen ylähyllylle pölyttymään.
Lue lisääBrändimarkkinointi vai taktinen mainonta?
Brändimarkkinointi ja taktinen mainonta eroavat toisistaan kuin sprintti ja maratoni. Molempia kuitenkin tarvitaan liiketoiminnan kasvuun, oikeassa suhteessa ja laadukkaasti toteutettuna.
Lue lisääDon & Brancon markkinoinnin suunnittelun kivijalka
Älä kaada rahaa tyhjään kaivoon, vaan anna Bulevardin asiantuntijoiden vinkata mitkä markkinoinnin panostukset tuovat sijoituksillesi satoa.
Lue lisää