Brändin kilpailuetu
Brändin anatomia minuutissa -sarjassa brändineuvonantaja Toni Lähde pilkkoo brändityön helposti omaksuttaviin osiin, jotka auttavat brändiäsi menestymään. Kolmannessa osassa selvitämme mistä brändin kilpailuetu muodostuu.
Kilpailu markkinoilla on kovempaa kuin koskaan ennen. Siksi brändin menestyksen kulmakivi on sen kyky erottua kilpailijoistaan, toisin sanoen kilpailuetu. Mutta kuinka brändi voi saavuttaa kilpailuetua?
Kilpailuetu ei ole asia, jonka vain löytää sattumalta, vaan se täytyy luoda strategisen prosessin avulla. Se alkaa relevantin erottavan tekijän kirkastamisella ja fokusoimalla mission toteutumiseksi vaadittaviin toimiin. Yhdessä ne vastaavat kysymykseen “miten” ja määrittelevät yritykselle sen tekemisen tavan, joka johtaa tekoihin ja toimintaan.
Esimerkiksi Teslan missio on kiihdyttää siirtymistä kestävään energiaan maailmanlaajuisesti. Tie sinne kulkee sähköautojen ja uusiutuvan energian ratkaisujen kautta. Mercedes-Benzin missio puolestaan on toimittaa parasta tai ei mitään ja siksi he keskittyvät luomaan ainoastaan premium-ajoneuvoja.
Brändin kilpailuedun on oltava merkityksellinen potentiaalisille asiakkaille. Lisäksi sen tulee olla totuudenmukainen ja todistettavissa, sillä muuten kukaan ei voi uskoa siihen. Brändien on siis oltava paitsi asiakaslähtöisiä myös aitoja saavuttaakseen kilpailuetua.
Mitä merkitystä kilpailuedulla on liiketoimintaan?
Brändille on elintärkeää määrittää kilpailuetunsa, koska kuluttajat ovat valmiita maksamaan enemmän tuotteesta ja palvelusta, joka tarjoaa ylivoimaista hyötyä. Kirkastettu kilpailuetu houkuttelee uusia asiakkaita, kasvattaa asiakasuskollisuutta ja mahdollistaa korkeamman hintapisteen.
Kilpailuetu on yksi niistä brändistrategian paloista, joihin Toni Lähteen vetämä brändityöpaja keskittyy. Brändityöpajan lopputuloksena saat kiteytetyn brändistrategian, joka auttaa saavuttamaan etumatkaa kilpaileviin brändeihin.
Tutustu Toni Lähteen brändityöpajaan
Seuraavassa Brändin anatomia minuutissa -jaksossa uppoudumme brändin arvolupaukseen. Jakso julkaistaan 14.5.
Brändin anatomia minuutissa -sisältösarjassa opit ymmärtämään brändin merkityksen, inspiroidut parhaista esimerkeistä ja saat selville brändineuvonantaja Toni Lähteen vinkit vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen.
Lisätietoja aiheesta voit kysellä:
Lisää samankaltaista luettavaa
Nuotiopiiristä narratiiviksi – miksi tarinallistaminen tehoaa?
Tarinallistaminen ei ole pelkästään tapahtumien kuvaamista juonirakenteen ympärille, vaan se näkyy, tuntuu, maistuu ja tuoksuu kaikissa brändin kohtaamisissa.
Lue lisääBrändin kohderyhmä
Brändin anatomia minuutissa -sarjan viidennessä jaksossa avaamme, miksi brändin kohderyhmää ei voi määritellä vain demografisten olettamien kautta
Lue lisääBrändin ABC
Brändin anatomia minuutissa -sarjan ensimmäisessä osassa selvitämme mikä on brändi ja miksi sen kehittämisen pitäisi kiinnostaa jokaista markkinointipäättäjää.
Lue lisää