Brändin tarkoitus

Brändin tarkoitus

Brändin anatomia minuutissa on sisältösarja, jossa brändineuvonantaja Toni Lähde jakaa vinkkinsä vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen. Toisessa osassa pureudumme brändin tarkoitukseen.

Brändin tarkoitus on yksi keskeisimmistä käsitteistä brändistrategiassa. Se määrittelee, miksi brändi on olemassa pelkän voiton tavoittelun ulkopuolella ja miten se luo arvoa asiakkailleen ja yhteiskunnalle.

Brändin tarkoitus alleviivaa yrityksen halun saada aikaan muutos kohderyhmän valinnoissa, ja näin sitouttaa asiakkaat henkilökohtaisella tasolla. Kun brändi löytää tarkoituksensa, se luo syvemmän yhteyden asiakkaisiinsa. Se muuttaa kuluttajan valinnan sattumanvaraisesta strategiseksi.

Esimerkiksi Doven brändin tarkoitus luoda positiivista muutosta kauneusstandardeihin ja ulkonäköpaineisiin on ollut keskeinen tekijä brändin menestyksessä. IKEAn tarkoitus ei puolestaan ole olla vain kalustetalo, vaan se on olemassa tehdäkseen parempaa arkea kaikille tarjoamalla skandinaavisen tyylikkäitä ja funktionaalisia, mutta ennen kaikkea edullisia kodin tarvikkeita. Myös suomalaisten oma Marimekko on luonut tarkoituksestaan tunnistettavan ja erottuvan vahvuuden tuomalla iloa ja rohkeutta ihmisten arkeen värien sekä kuvioiden kautta. Nämä brändit ovat onnistuneet rakentamaan brändinsä tuotteiden sijaan arvoille ja asenteille, jotka ovat merkityksellisiä kohderyhmälle.

Brändit, jotka on rakennettu tarkoituspohjaisesti antavat siis kuluttajalle syyn valita brändi kilpailijoiden ohi. Siksi ne myös menestyvät markkinoilla paremmin.

Mistä brändin tarkoitus löytyy?

Brändin tarkoituksen määrittely alkaa syvällisellä tutkimuksella ja analyysilla. Lopputuloksena on selkeä ja organisaation arvojen kanssa linjassa oleva tarkoitus, joka ohjaa brändin valintoja ja viestintää.

Toni Lähteen vetämä brändityöpaja haastaa perinteiset näkemykset brändityöstä. Käytännönläheisten tehtävien avulla autamme sinua tunnistamaan juuri sinun yrityksesi vahvuudet ja rakentamaan brändin tarkoituksesta kestävän kilpailuedun, joka resonoi asiakkaisiin.

Tutustu Toni Lähteen brändityöpajaan

LUE LISÄÄ BRÄNDITYÖPAJASTA

Seuraavassa Brändin anatomia minuutissa -jaksossa keskitymme brändin missioon. Jakso julkaistaan 7.5.

Brändin anatomia minuutissa -sisältösarjassa opit ymmärtämään brändin merkityksen, inspiroidut parhaista esimerkeistä ja saat selville brändineuvonantaja Toni Lähteen vinkit vahvan brändin rakentamiseen ja kehittämiseen.

Katso kaikki jaksot >

Lisätietoja aiheesta voit kysellä:

Henrik Kaila

Lisää samankaltaista luettavaa