Henry Taavitsainen
tammikuu 2017

Strategia on verbi

Hakusanoilla “yritys strategia” [sic] löytyy lukuisia esimerkkejä korkealentoisista iskulauseista, joiden hyvänä tarkoituksena lienee kuvata yrityksen toimintaa ja sen tarkoitusta. Suuri joukko toimijoista julistaa, että ”Strategiamme on maksimoida tehokkuutta ja kasvattaa liiketoimintaa”, ”Tavoittelemme kasvua ja parempaa kannattavuutta” tai ”uusi strategiamme on kiihdyttää innovaatiota ja kasvua”.

Kuulostaa järkevältä, eikö? Tietenkin kannattavaan kasvuun kannattaa pyrkiä, vai kuinka?

No ei. Kannattavuuden ja kehittymisen julistaminen strategian ytimeksi on sama kuin väittää hengittämisen olevan elämän tarkoitus. Kyllä, kannattavuus on yrityksen toiminnalle elintärkeää, mutta ei missään nimessä päämäärä, vaan hyvän toiminnan – siis asiakkaan ongelmien ratkaisemisen – tulos ja välttämätön perusedellytys toiminnan jatkumiselle. Yrityksen tavoitteita ja strategiaa ei tule sekoittaa toisiinsa.

Strategy without tactics is the slowest route to victory. Tactics without strategy is the noise before defeat.

Sun Tzu

Hieman parempi, mutta ei täysin totuudenmukainen määritelmä strategialle on toimintasuunnitelma. MITEN tavoitteiden mukainen päämäärä pyritään saavuttamaan. Mihin tuotteisiin, palveluihin ja markkinoihin on keskityttävä tavoitteiden saavuttamiseksi, mitä konkreettisia toimenpiteitä on tehtävä – ja mitä puolestaan vältettävä tekemästä. Paitsi toimenpiteet (miten), strategiamääritelmän tulee sisältää ainakin bisneskonsepti (mitä, kenelle) sekä kilpailuetu ja ydinosaaminen (miksi).

Only 14% of employees understand their company’s strategy and direction
Only 24% feel the strategy is linked to their individual accountabilities

Performance Management: Putting Research into Action

Vastaus kysymyksiin mitä, miksi ja miten ei kuitenkaan riitä. Yrityksen on mahdotonta onnistua liiketoimintansa kehittämisessä ja kannattavan kasvun rakentamisessa, jos vain murto-osa henkilöstöstä tietää, mihin ja millä keinoin toiminnalla pyritään. Jotta strategiaan olisi mahdollista sitoutua, sen täytyy myös olla ainutlaatuinen, terävä ja selkeä.

Paraskaan strategia ei nimittäin voi toimia, jos sitä ei jalkauteta jokapäiväiseen toimintaan, vaan julkistamisen jälkeen suljetaan mappiin ja unohdetaan kulmahuoneen ylähyllylle pölyttymään.

Sillä strategia ei ole substantiivi, vaan teonsana.

Jaa Artikkeli
Henry Taavitsainen / Mixed Marketing Artist / Logician & Magician / Dot Connector