Milloin verkkosivu­-uudistus on paikallaan?

Milloin verkkosivu­-uudistus on paikallaan?

Jos tunnistat sivustosi seuraavista kuvauksista, voisi olla oikea aika ottaa yhteyttä asiantuntijoihin.

Vanhassa vara parempi – paitsi, jos kyse on huonosti toimivasta verkkosivustosta. Milloin verkkosivu-uudistus sitten kannattaa tehdä?

Heikko käyttäjäkokemus

Takkuava ja hidas verkkosivusto vaikuttaa negatiivisesti mielikuvaan yrityksestä. Verkkosivuston ulkoasun, kävijäpolkujen ja käytettävyyden päivittäminen auttaa sivustolla vierailevaa paitsi säästämään hermojaan myös löytämään tarvitsemansa tiedot ja suorittamaan toivomansa toimenpiteet. Myös responsiivisuus ja mobiiliystävällisyys ovat olennaisia tekijöitä käyttäjäkokemuksen kannalta, joten on tärkeää varmistaa toiminnan saumattomuus eri laitteilla.

Vanhentuneet teknologiset ratkaisut

Kaikki selainversiot eivät tue vanhan teknologian päälle rakennettuja sivustoja, mikä voi johtaa siihen, että sivusto latautuu piinallisen hitaasti tai osa kävijöistä ei pysty käyttämään sivustoa oikein. Verkkosivu-uudistus on siis tarpeen, jos haluat hyödyntää uusimpia teknologioita ja halajat parempaa näkyvyyttä hakukoneissa. Teknologisilta ratkaisuiltaan vanhentunut sivusto on usein myös alttiimpi tietoturva- ja haavoittuvuusongelmille.

Teknologisilta ratkaisuiltaan vanhentunut sivusto on usein myös alttiimpi tietoturva- ja haavoittuvuus­ongelmille.

Visuaaliset haasteet

Verkkosivusto on yksi tärkeimmistä brändin kosketuspisteistä. Jos siinä sattuu olemaan vanhentunut sisällönhallintajärjestelmä tai valmisteema, ovat mahdollisuutesi visuaalisiin viilauksiin hyvinkin rajalliset. Visuaalisesti kömpelö tai brändi-identiteetin kanssa riitelevä sivusto ei ole omiaan brändimielikuvan kehittämisessä tai asiakkaiden houkuttelussa.

Muuttuneet sisältötarpeet

Verkkosivuston sisällön tulisi olla aina ajantasaista ja vastata loppukäyttäjän tarpeita. Vanhentunut sisällönhallintajärjestelmä (CMS) rajoittaa mahdollisuuksia lisätä uutta sisältöä, muokata sivuja tai hyödyntää kuva- ja tekstisisällön rinnalla esimerkiksi videoita ja interaktiivista grafiikkaa.

Toimintaympäristö ei tue liiketoimintaa

Verkkosivustolla on elintärkeä rooli liiketoiminnassa – se on kriittinen rajapinta niin asiakasviestinnässä, tuotteiden ja palveluiden esittelyssä kuin myynnissä ja markkinoinnissa. Muuttunut liiketoimintasuunnitelma saattaa edellyttää uusien työkalujen ja palveluiden tuomista verkkosivustolle, kuten vaikkapa analytiikkaratkaisun tai verkkokaupan, mutta sivustosi teknologia ei välttämättä mahdollista integraatiota.

Verkkosivu-uudistus on peliliike, joka maksaa itsensä takaisin

Tässä vaiheessa lienee selvää, että verkkosivuston uudistaminen on paljon enemmän kuin pelkkä pintapuolinen ulkoasun päivitys. Se voi osoittautua yhdeksi parhaista päätöksistä, jonka teet yrityksesi tulevaisuuden suhteen. Uuden verkkosivuston luominen tai vanhan päivittäminen on myös huomattavasti helpompaa ja hauskempaa, kun otat avuksesi tiimin, joka tietää mitä tekee.

Lue kuinka teemme verkkopalveluita, joita kilpailijasi kadehtivat.

Lisätietoja aiheesta voit kysellä:

Jere Hirvonen

Lisää samankaltaista luettavaa